Pressemeddelelse: Specialvarehandlen frygter dyr overenskomst

Industriens parter blev i weekenden enige om en overenskomst for de kommende to år. Til brug for de igangværende forhandlinger er Dansk Erhverv ved at analysere de forskellige elementer fra gennembrudsforliget.

Dansk Detail vil i de kommende forhandlinger, om en overenskomst for detailhandlen, være repræsenteret ved deres formand, Jørgen Krebs. Udover Dansk Detail vil Jørgen Krebs ligeledes repræsenterer foreningerne: Skobranchen.dk, Men's Fashion World og WEAR.

Dansk Erhverv har udarbejdet denne hjemmeside hvor man kan følge seneste nyt om overenskomstforhandlingerne.

Pressemeddelelse:

Hos brancheforeningerne Dansk Detail, Skobranchen.dk, Men’s Fashion World samt WEAR har vi med interesse fulgt med i overenskomstforhandlingerne for industrien, og hvis niveauet fra det forhandlingsresultat herfra følger med over i detailhandelsoverenskomsten, bliver det dyrt.

Vi kommer fra en Corona-krise med tvangsnedlukning, efterfulgt af en inflationskrise og historisk lav forbrugertillid, hvilket har presset specialvarehandlen til det yderste. Samtidig var den stigende inflation med til at presse nettoprisindekset op på et meget højt niveau, hvilket bl.a. satte sig i kraftige huslejestigninger på 5-10 procent i slutningen af 2022.

Løn og husleje er de to største udgiftsposter indenfor specialvarehandlen, og hvis de stiger meget kraftigt, vil det presse samtlige specialvareforretninger indenfor beklædning, sko, møbler og andre livsstilsprodukter rundt om i de danske bymidter.

Vi er derfor meget spændte forud for de kommende overenskomstforhandlinger på detailhandelsområdet. Men vi håber og tror på, at HK møder op til forhandlingerne med et oprigtigt ønske om at nå til en enighed, hvor begge parter bringer noget til forhandlingsbordet - særligt indenfor specialvarehandlen vis interesser vi varetager.