PEJ: Fremsyn, mod og viljen til innovation: Detailtrends 2023

Turbulente tider kalder på risikovillighed og fremsyn. Ulrich Spaan fra EHI Retail Institute præsenterer otte tendenser, der kommer til at præge detailhandlen i 2023.

Af Ulrich Spaan, bestyrelsesmedlem hos EHI Retail Institute

Hele den globale detailsektor står over for sine største udfordringer i efterkrigstidens historie. Stigende energipriser er en byrde for detailhandlen, som især kæmper med høje energiomkostninger blandt andet set i forhold til størrelsen af salgslokaler og åbningstider. Men også stigende råvarepriser og transportomkostninger samt stærkt forstyrrede forsyningskæder belaster detailvirksomheder i et hidtil uset omfang. Hertil kommer en udtalt tilbageholdenhed blandt forbrugerne, som er forårsaget af den nuværende globale politiske uro samt høje inflation, mangel på arbejdskraft og en pandemi, der stadig spøger i kulissen.

I sådanne turbulente tider bliver detailvirksomheder, mere end nogensinde, opfordret til at investere i fremtiden for deres virksomheder med fremsynethed, mod og vilje til at innovere. På trods af den nuværende situation er der også mange muligheder og vækstpotentiale.

For at forstå vækstpotentialet har EHI Retail Institute identificeret otte ‘hot topics’, som afspejler aktuelle tendenser inden for detailhandlen i 2023:

Kilde: BranchebladetToj