Nye tal: Forbrugerne tillægger prisen en større betydning på nettet

Det øgede prisfokus kan få flere forbrugere til at søge mod nettet, men det presser også de danske netbutikkers bundlinje. 

Prisens betydning for, hvorfor forbruger handler online, har i mange år kun gået en vej: Nedad. 

Men nu er trenden vendt.

Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2023. 

Udviklingen er ikke overraskende, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, og henviser til, at presset på forbrugernes privatøkonomi i samme periode er steget. 

Selvom bekvemmelighed og udvalg stadig er klart de væsentligste årsager til, at forbrugerne handler online, er udviklingen ikke desto mindre noget, som netbutikkerne skal være opmærksomme på, pointerer han: 

”Hvor netbutikkerne tidligere har kunnet fokusere mere på at fortælle om eksempelvis hurtig levering, så skal de nu også have bragt deres priser i spil på en måde, der gør dem attraktive for kunderne. Marketingposen skal altså lige rystes nogle steder.” 

Læs hele artiklen her