Ny guide: Få styr på byttereglerne

Selvom vi synger, at julen varer lige til påske, så vil mange forbrugere bytte julegaver allerede i dagene mellem jul og nytår. Her er en kort gennemgang af, hvordan byttereglerne egentlig er i henholdsvis fysiske butikker og på nettet.

Dagene mellem jul og nytår giver ofte travlhed i butikkerne, når danskerne skal have byttet de julegaver, der ikke ramte helt plet. Men hvordan er det nu lige med byttereglerne, når forbrugerne kommer ind i din butik eller sender varen købt på nettet tilbage til dig? Her kommer en kort gengivelse af de vigtigste regler. 

Dansk Erhvervs guide til byttereglerne 

Hvis gaverne er købt i din fysiske butik: 

  • Der gælder ingen lovsikret bytte- eller returret i de fysiske butikker, så det er dine bytte-/returvilkår, der gælder 
  • Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre du eller butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger 
  • Hvis du har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal forbrugerne overholde den 
  • Hvis du har tilbudt ”returret”, betyder det, at forbrugerne kan kræve købesummen tilbage 
  • Hvis du har tilbudt ”bytteret” betyder det, at forbrugerne kan bytte gaven til en anden vare i din butik, men de har ikke krav på at få pengene tilbage 
  • Du kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos dig eller en anden butik i kæden, for eksempel via bon eller byttemærke 
  • Hvis du har stillet krav om, at varen skal returneres i uåbnet emballage, skal forbrugerne overholde dette 

Hvis gaven er købt via din netbutik: 

  • Ved handel på internettet er der en lovsikret 14 dages fortrydelsesret på langt fleste varer, men du må gerne have forlænget den periode. Hvis du har fastsat særlige regler efter de første 14 dage, må forbrugerne acceptere dette 
  • Hvis ikke du har forlænget fortrydelsesretten, udløber den 14 dage efter, at varen er blevet leveret til køberen 
  • Varen kan kun byttes i dine fysiske butikker, hvis det fremgår af dine handelsbetingelser eller din markedsføring 
  • Forbrugerne skal give dig en utvetydig meddelelse om, at de agter at benytte sig af fortrydelsesretten 
  • Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Det gælder selvfølgelig ikke, hvis du tilbyder gratis returfragt

Læs hele guiden her