Ny analyse viser overraskende stor fremgang for liveshopping

Hver femte dansker har liveshoppet de seneste tre måneder. Det er en markant fremgang fra sidste år og punkterer myten om liveshopping som en corona-døgnflue, lyder det fra Dansk Erhverv. 

45 minutter. 

Så kort tid tog det Power at nå 18.000 mennesker og knap 1 million kroner i omsætning på en liveshopping-session under et af Dansk Erhvervs arrangementer på Folkemødet. 

Hvis du synes, at det lyder voldsomt, har du ret. 

Men hvis du læser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj, er det trods alt ikke så overraskende. 

Godt hver femte dansker har nemlig i løbet af de seneste tre måneder prøvet liveshopping.  

Det er en markant fremgang fra sidste år, hvor 15 procent havde liveshoppet, og udviklingen kommer da også en smule bag på Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. 

”Liveshopping fik luft under vingerne i corona-tiden, og selvom vi her i huset hele tiden har troet på konceptet, så må jeg indrømme, at jeg ikke havde forventet, at det ville udvikle sig så markant. De nye tal punkterer i hvert fald fuldstændig myten om, at det bare var en corona-døgnflue.” 

Større fokus på tid og tilbud 

Da liveshopping for alvor slog igennem, var det i høj grad båret af kundernes behov for underholdning og inspiration i en til tider kedelig corona-hverdag med lukkede butikker. 

Underholdning og inspiration er stadig blandt hovedårsagerne til, at danskerne liveshopper, men de mister betydning, og i stedet vinder muligheden for at spare tid og penge frem. 

”Vi ser generelt, at pris får en større betydning for forbrugerne, og derfor er det ikke så overraskende, at det også fylder ved liveshopping. Det er helt klart noget, man skal tage med i sine overvejelser, hvis man skal kaste sig over liveshopping som virksomhed,” pointerer Carsten Rose Lundberg.  

Årsagerne til liveshopping differentier en smule alt efter alder og køn – det kan du dykke ned i i analysen 

Læs hele artiklen her