Modeeksporten i fremgang – men væksten er aftaget

Den danske modeeksport består af eksporten af beklædningsgenstande og -tilbehør og eksporten af fodtøj og udgør omkring 5 pct. af den samlede danske vareeksport. Modeeksporten har oplevet en pæn fremgang i løbet af de seneste år. Siden starten af 2022 har forbrugerne i flere af vores største samhandelslande dog oplevet stigende leveomkostninger, hvilket kan have ført til et lavere forbrug på andre varer herunder mode. Dansk Erhverv har derfor undersøgt, hvordan den danske modeeksport har klaret sig i første del af 2023 sammenlignet med tidligere år, og hvem de vigtigste eksportmarkeder er.

Analysen viser, at den danske modeeksport er steget for tredje år i træk. Fra januar til maj har modebranchen eksporteret tøj og fodtøj for mere end 19,3 mia. kr. Det er en
stigning på 3 pct. sammenlignet med samme periode i 2022. Det er det højeste niveau i statistikkens levetid. Eksporten af tøj er steget med 1 pct. svarende til 200 mio. kr., mens eksporten af fodtøj er steget med hele 14 pct., hvilket svarer til 300 mio. kr. Dermed har eksporten af fodtøj betydet mere for den samlede vækst i modeeksporten end eksporten af tøj.

Det vigtigste marked for den danske modeeksport er fortsat EU, som modtager 80 pct. af den samlede eksport. Tyskland er også fortsat det enkeltstående land, der køber mest dansk mode. I de første fem måneder af 2023 modtog Tyskland 25 pct. af den samlede danske modeeksport, hvilket svarer til 4,9 mia. kr.

Hent hele analysen her.