DetailWatch | Undersøgelse: Flere danskere vil jagte billige juleindkøb på black friday

Den årlige black week er skudt i gang og kulminerer på fredag den 24. november med black friday, der er årets største enkeltstående handelsdag. 

Der er dog henover de forgangne uger kommet flere modstridende meldinger om forventningerne til salget, men hvis man spørger betalingsselskabet Nets, kan detailhandlerne forvente købevillige danskere, hvoraf en stigende andel i år vil benytte black friday til at købe alle deres julegaver. 

Det viser en undersøgelse, analysehuset Yougov har lavet for Nets, hvor 1000 danskere er blevet spurgt til deres forventninger til Black Friday. Her oplyser 47 procent af danskerne, at de gerne vil handle i forbindelse med Black Friday, og det er tre procentpoint flere end i 2021. 

75 pct. af forbrugerne i undersøgelsen forventer ydermere at benytte tilbuddene på black friday til at købe julegaver til venner og familie. Det er en stigning fra 2021, hvor andelen lød på 68 pct. Tøj, sko og accessories samt elektronik er de produkter, forbrugerne især har udset sig i forbindelse med black week.

”Flere vil købe julegaver til årets black friday i år sammenlignet med 2021.
Det ser dermed ud til, at prisbevidste danskere jagter billige juleindkøb i en tid præget af dyrtid og inflation,” siger Henriette Dunkjær Andersen, salgsdirektør i Nets, i en pressemeddelelse. 

Stigende kamp om forbrugernes penge

Siden black friday for alvor fik sit gennembrud herhjemme i årene mellem 2013 og 2015, har fænomenet vokset sig større, særligt inden for e-handel.
De seneste år er black friday blevet strakt ud over en længere periode, og fredagen har således fået mindre betydning til fordel for den samlede black week og perioden op til fredagen.

Læs hele artiklen her