DetailWatch | "Det tror jeg simpelthen ikke på": Butikker tvivler på dyster black friday

En ny forbrugerundersøgelse fra Dansk Erhverv indikerer hårdt tilbageslag for black friday-salget, der er oppe mod flere faktorer. Alligevel er flere optimistiske.

Det bliver en mindre kage, butikkerne kæmper om ved dette års black friday, - week og - month, hvis man skal tro en ny forbrugerundersøgelse fra Dansk Erhverv.

Ifølge prognosen vil forbrugerne bruge omkring 3,4 mia. kr. på black friday-tilbud, hvilket er 20-25 pct. mindre i forhold til 2022.

”Der er en stigende kamp om forbrugernes penge, og det har der været det sidste år. Det rammer bredt både detailhandel og e-handel,” siger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Selvom konkurrencen om kundernes gunst altid er hård i højsæsoner som black friday og julen, er butikkerne i år også oppe mod en rejsebranche og restaurationsbesøg, som forbrugerne prioriterer efter corona, forklarer Niels Ralund.
Samtidig spiller generelt større usikkerhed og rentestigninger ind på forbrugernes tilbageholdenhed, mener han.

Læs hele artiklen her