En ny forbrugerundersøgelse fra Dansk Erhverv indikerer hårdt tilbageslag for black friday-salget, der er oppe mod flere faktorer. Alligevel er flere optimistiske.
Det bliver en mindre kage, butikkerne kæmper om ved dette års black friday, - week og - month, hvis man skal tro en ny forbrugerundersøgelse fra Dansk Erhverv.
Ifølge prognosen vil forbrugerne bruge omkring 3,4 mia. kr. på black friday-tilbud, hvilket er 20-25 pct. mindre i forhold til 2022.
”Der er en stigende kamp om forbrugernes penge, og det har der været det sidste år. Det rammer bredt både detailhandel og e-handel,” siger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Selvom konkurrencen om kundernes gunst altid er hård i højsæsoner som black friday og julen, er butikkerne i år også oppe mod en rejsebranche og restaurationsbesøg, som forbrugerne prioriterer efter corona, forklarer Niels Ralund.
Samtidig spiller generelt større usikkerhed og rentestigninger ind på forbrugernes tilbageholdenhed, mener han.