Den fysiske butiks største trussel!

Kilde: Detailfolk. Det bliver hverken Amazon eller nogle af de andre nethandlere, der kommer til at skubbe danske butikker ud over en skrænt mod den sikre død, hvis det værste skulle ske. Fjenden er langt farligere og kommer indefra.

I hvert fald hvis man spørger de kunder, der i sidste ende kommer til at bestemme, hvor de helst vil lægge deres penge.

I en dugfrisk undersøgelse gennemført for Meng & Company a/s, blandt 1.000 voksne danskere står det klart, at detailhandlernes frygt for Amazon er overdrevet. Kun 37 pct. af de adspurgte har handlet der - og det er kun 27 pct. der siger, at de vil handle lidt eller meget mere hos dem, når de slår dørene op i Danmark. Man kunne spørge sig selv, om Amazon og alle de andre er ved at blive detailhandlens (dårlige) undskyldning for vigende salgstal?

Efter kundernes mening er det heller ikke hverken pris eller sortiment, som det ellers ofte anføres, der er det allervigtigste, når vi vælger, hvor vi handler: Selvfølgelig er sortiment, åbningstider og tilgængelighed vigtige, men det er i høj grad oplevelsen af personlig service og den faglige kunnen, det handler allermest om.

Hele 63,3 pct. - næsten to tredjedele - siger at service er vigtigt for dem, i valget af fysisk butik. Og 27 pct. svarer, at faglighed i betjeningen er det vigtigste parameter for at øge handlen i en fysisk butik.

Når vi så spørger kunderne, hvor dygtige de synes, at danske butikker i dag er til at levere netop service og faglighed i særklasse, svarer kun 5,5 pct. at butikkerne lever helt op til forventningen. Det svarer til hver 20. kunde!

Kunderne vil altså have god service, og de vil overveje at handle med dig, hvis du er fagligt dygtig på dine produkter.

Detailfolk: Læs hele artiklen her