Collabs er måske en kliché - men det bliver mere og mere populært

Samarbejder, eller collabs, har været et yndet marketingtiltag i flere år. Alligevel er tendensen, at det bliver mere og mere populært. ”Det er at tage skridtet videre. Her handler det ikke længere kun om marketing, men at man tager influenten helt med ind i maskinrummet,” fortæller Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Represented by Bloggers Delight, til TØJ.

Louis Vuitton x Supreme, Balmain x H&M og Adidas x Ivy Park.

Det er blot et udpluk af de brand-samarbejder, der har været i den internationale modeindustri gennem tiden. Samarbejder mellem brands, brands og butikker eller brands og influencers har været en del af branchen i mange år.

Og selv om nogen måske vil mene, at det efterhånden er en kliché, kan man ikke komme udenom, at det er en effektiv måde at markedsføre sig på.

Samarbejder, eller ’collabs’, forsvinder derfor ikke foreløbigt. Tværtimod ser det ud til at blive mere og mere populært. Især samarbejder mellem influencers og brands – også i Danmark. Det er der særligt én årsag til, fortæller Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Represented by Bloggers Delight, der er specialiseret inden for influencer marketing.

”Vi ser generelt, at influencer marketing er vokset meget de sidste 10 år, for det personliggør virksomhedernes marketing. Forbrugerne har paraderne oppe og er reklameblinde, når virksomhederne selv er afsendere. Når en virksomhed selv fortæller om sit produkt, opfatter forbrugerne det kun som en reklame. Men når virksomhederne bruger en influent, sætter man et navn og ansigt på, der ikke er virksomheden selv. Og det gør det relaterbart.”

Læs mere her