Artikel: Dr. Martens-sjælen

Dr. Martens-sjælen

Rockstjerner, celebrities og ganske almindelige mennesker. Praktisk talt alle har et forhold til Dr. Martens. Det mærker Gitte og Brian i butikken, hvor mange kommer ind for at kigge og huske… Men butikken er også en god forretning, hvor den gode oplevelse, et højt serviceniveau, en stor viden og den gode stemning forenes.

Af Pia Finne

Dynamikken og energien. De hurtige beslutninger, der skal tages her og nu, kommunikationen og interaktionen med kunderne, diversiteten i kunderne og personale og de mange dage, der aldrig er ens. Det er blandt grundene til, at Gitte Malene Petersen stadig er i skobranchen efter 25 år. I dag driver hun Dr. Martens store på Fiolstræde i København sammen med Brian Mikkelsen.

”Jeg synes stadig, det er virkelig interessant at følge kundernes forbrugsmønstre og at skulle agere i forhold til dem. De kunder, der kommer i hverdagen, skal ofte have en anderledes betjening end dem, der kommer i weekenden. Nogle kunder skal man imødekomme med humor, mens andre søger sagligheden, og de kunder, der kommer for at købe julegaver, skal næsten slet ikke have nogen betjening. De skal bare ind og have støvlerne fra ønskelisten og ud igen. Så det er ikke ”bare lige”, at stå i en skobutik. Der skal omtanke og nytænkning til hver dag, og det, synes jeg, er sjovt og spændende”, fortæller Gitte, der har det som sit mål, at alle skal have en god oplevelse i Dr. Martens.

Dr. Martens butikken ligger på den meget befærdede gågade, Fiolstræde. Gitte og Brian kan have over 100 mennesker inde og vende i butikken i timen på en travl lørdag. Derfor har man også 14 ansatte i højsæsonen – primært studerende, der er i butikken i et varierende antal timer. ”De mange unge mennesker i butikken giver en god energi og en dynamik, som vi ikke vil være foruden”, lyder det.

Brian og Gitte er ikke i tvivl om, at rigtigt mange kunder vælger at komme ind i butikken frem for at købe sko og støvler på nettet, fordi de kan komme til at tale med personale, der ved, hvad de har med at gøre.

”Vi kan svare på deres spørgsmål, for vi ved, hvordan støvlerne skal sidde. Svar som kunderne ikke kan få på nettet”.

Ret unikt sælges Dr. Martens til både de helt unge og til kunder på 70 år – om det er for pasformen og brugsegenskaberne eller for stilen.

Vi rider på toppen af bølgen

Dr. Martens har igennem rigtig mange år haft succes. De første støvler blev designet i 1960, og siden har man indimellem redet på toppen af bølgen, og på andre tidspunkter er man lidt nede i en bølgedal. Men der er altid mennesker, der vil have Dr. Martens stilen. Lige nu rider man på en bølgetop. Denne gang ikke så meget på grund af celebrity-effekten, men fordi moden falder sammen med Dr. Martens kraftige sko og støvler. Gitte fortæller, at det langt hen ad vejen er de klassiske modeller, der sælges.

”Mange af vores kunder har en personlig relation til en bestemt model, og det er bare den, de skal have. I øjeblikket har vi mange unge, der kommer for at købe deres først par docs. Og det er lidt sjovt at se, når de skal have deres første ”rigtige” sko efter at have gået i sneakers hele livet. For det er altså noget andet”.

Gitte og Brian har solgt Dr. Martens i mange år, og det gør dem helt klart til specialister på området. De kender hver enkelt model, og rådgiver kunderne til at få den model, der passer bedst.

Vi sidder i den cool butik en morgen, lige inden butikken slår dørene op, og indretningen matcher den rå, personlige stil, der kendetegner brandet. Med rå materialer og et industrielt udtryk. Gitte og Brian er kommet tidligt, og når vi nærmer os åbningstid, møder de unge ansatte ind. Og deres stil passer godt til indretningen.

Udtrykket er det samme i Dr. Martens butikker over hele verden, men der er alligevel plads til personlighed. Den står Brian for. Ikke alene i butikken i København, men i de tre butikker i Skandinavien, hvor han er merchandiser.

”Der er selvfølgelig retningslinjer fra hovedkontoret i UK, men der er også plads til at indrette efter forholdene. I Danmark har vi bl.a. et stort vinduesparti, som vi selvfølgelig udnytter, mens man i andre butikker har mere plads til kreativ tænkning indendøre”, forklarer Brian, og han mener, det er vigtigt, at butikkerne har sin egen sjæl.

Brian og Gitte er i tæt kontakt med de andre to Dr. Marterns butikker i Skandinavien. Gitte er primært support for de dygtige butikschefer, og Brian er visuel merchandiser for alle tre butikker. De fortæller om det interessante i at se både ligheder og forskelle på adfærd – både kundernes og medarbejdernes – i de tre lande, der egentlig har så ens kultur. Og de ser det som et fantastisk krydderi på hverdagen.

Læs hele artiklen her