ANALYSE: Ny rekord for dansk mode- og skoeksport i 2022

ANALYSE: Ny rekord for dansk mode- og skoeksport i 2022

Hent analysen her.

”At dansk modeeksport nu er Danmarks 3.største eksportvare, er en stor bedrift og bør vække større politisk opmærksomhed. Man skal huske på, at modebranchen ingen statsstøtte modtager, modsat f.eks. fødevareproduktionen. Modebranchen er en kreativ og innovativ branche, som gang på gang har vist, at man er i stand til at omstille og tilpasse sig store globale udfordringer” udtaler Nikolai Klausen, direktør, Skobranchen og WEAR.

”Tyskland er fortsat vores største eksportmarked. Men branchen har været dygtige til, at komme ud på nye og andre markeder de senest år og derved bliver man mindre afhængig af ét enkelt marked. Man skal huske at brede sin risiko ud, således man er mindre udsat for udsving på enkelte markeder” siger Nikolai Klausen og fortsætter, ”Personligt ville jeg holde et skarpt øje med eksporten til USA og Canada, som er de største eksportmarkeder udenfor Europa. Det er ikke nemme markeder at eksportere til. Man skal være tålmodig, tænke langsigtet og være indstillet på, at skulle tilpasse sin strategi og set-up i takt med at eksporten stiger til de lande”.

”Det er godt at skobranchen også oplever eksportfremgang. Det er vigtigt, at Danmark også viser sin styrke indenfor skodesign og henter markedsandele. Jeg håber og tror på at skobranchen vil fortsætte sin eksportfremgang de kommende år, således at vi får en samlet stærk design-fortælling” siger Nikolai Klausen.

”Der er ingen tvivl om, at modeeksporten bliver udfordret i 2023. Det er min opfattelse, at vi kommer godt igennem 1.halvår, men at 2.havlvår kan blive udfordrende. Det er jo ikke kun i Danmark at forbruget er påvirket af inflationen, stigende renter og generelle prisstigninger. Men hvis vi kan fastholde niveauet for 2022 total, så bør vi som branche give os selv et klap på skulderen” afslutter Nikolai Klausen.