SKO taler med medlemmer om Coronakrisen

"DET HANDLER OM AT TÆNKE UD AF BOKSEN"

Krisen er hård for skobranchen, men Christina Østergaard fra Zjoos i Hjørring har taget favntag med corona-tiden. Hun har tænkt nyt og anderledes, og selv om omsætningen i marts blev halveret, er hun nu på vej på rette spor igen. Og hun har lært en del, der kan tages med fremadrettet.

Af Pia Finne

Christina Østergaard fra Zjoos i Hjørring er kommet bedre igennem de seneste måneder, end hun havde turdet håbe på, og nok også bedre end mange andre i den danske skodetailhandel. Men hun er bestemt ikke kommet sovende til det. Hun har tænkt anderledes og nyt, hun har optimeret sin online tilstedeværelse, og hun har haft et endnu større fokus på webshoppen end tidligere.

Da corona-krisen satte ind, optimerede hun sit butiksareal. Hun slog sine to butikker sammen til en, så hun bedre kunne overskue den, og hun sendte personalet hjem. ”Og det fungerede faktisk fint”, lyder det fra Christina, og hun fortæller ærligt, at de første par uger var hun meget usikker på, om det overhovedet ville gå. ”Der var ingen kunder, og dem, der kom, var faktisk de ældre, dem, vi skal passe ekstra på”, fortæller hun.

Men Christina er en kvinde, der agerer, og efter de første to ugers lammelse, begyndte hun at udtænke en plan for, hvordan hun kunne komme videre med butikken, og hvad der skulle til, for fortsat at sælge sko til kunderne.

”Skobranchen er jo ikke et højrisiko-område, så vi begyndte med afstandsstriber, håndsprit og et skriv på døren, der fortalte, at her spritter vi af, og her følger vi sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Vi spritter skohorn, stole og dankortterminal af flere gange om dage, og gerne når kunderne ser det, så de kan føle sig trygge, og i stedet for at binde skoene for folk, hjælper vi dem med et skohorn. Og så begyndte jeg at lægge en hel del mere ud på de sociale medier”, fortæller Christina, og hun mener klart, man kommer til at tænke mere kreativt, når man er i en situation, hvor omsætningen falder drastisk fra den ene dag til den anden.


Try outs og levering til døren
Blandt de tiltag Christina tog fat på, var try outs. ”Vi havde en lang række forskellige stories på Instagram, og bad kunderne vælge, hvilken produktgruppe, vi skulle lave try outs på; sneakers, støvler eller måske stiletter. Det skabte god respons. Herudover tilbød vi at bringe skoene ud til kunderne”. Faktisk kørte Christina rundt to timer efter arbejdstid for at aflevere sko til kunderne, som de købte bl.a. i forbindelse med try outs. ”Og kunderne synes jo, det var fantastisk, at de kunne købe et par sko og få dem afleveret samme dag”. Herudover kan kunderne booke et privat besøg, f.eks. med børnene efter lukketid, så de sikkert kan købe ind, og så gør Christina ekstra meget ud af vinduesdekorationerne i disse tider. ”Udenfor butikken har vi pyntet op med blomster, så der ser flot ud, og vinduerne er ekstra inspirerende. Og så er der numre på skoene, så når kunderne ser noget, de kan lide, kan de let kommunikere, hvilket par, det drejer sig om enten på telefon, på mail eller fra døren, hvis det er det, de har det bedst med”.

Christina var hurtigt klar over, at hun skulle bruge flere penge på sin webshop. ”Mange lokale handler på webshoppen, hvorefter jeg kører ud med varerne, men der er også mange fra resten af landet, der bruger webshoppen”, fortæller Christina, og så mener hun i øvrigt, at man skal gøre mere for at informere forbrugerne om, at Boozt.dk og Zalando.dk m.v. altså ikke er danske hjemmesider med svenske og tyske. ”Jeg har talt med mange, der tror, de køber dansk og bliver overraskede, når de hører, at det bestemt ikke er tilfældet, og at de i stedet for at støtte lokalt, støtter en stor mastodont, der til og med kører med store rabatter og masser af tilbud, som vi så bliver bedt om at matche”.

Hun fortæller også, at hun typisk hører fra kunderne ”I får vel flere varer hjem”, ”og så må jeg bare sige, at de lande, hvor varerne produceres, jo også er lukket ned, så har en kunde et godt øje til en bestemt vare, så skal man ikke vente for længe. Det er vigtigt at få kommunikeret ud, ligesom det er vigtigt at få kommunikeret ud, at vi ikke kan give køb på varer eller give store rabatter”.

Christina fortæller åbent, at hun halverede sin omsætning i marts, men som hun siger det: ”ser jeg mig om i branchen, tror jeg måske, det er ret godt. For sko og mode har en sidste salgsdato, så alt andet lige vil jeg hellere sælge lidt end ingenting!”
Hun har regnet på hjælpepakkerne, men hun siger, at det ikke er noget, hun spekulerer i. ”Jeg vil hellere arbejde på at få mit varelager bragt ned, så jeg er klar, når efterårsvarerne om kort tid begynder at komme ind i butikken”. Og så mener hun også, der ligger en meget god signalværdi i at holde butikken åben. ”Faktisk kommer der i dag mange og giver positiv respons og kommenterer på, at de har lagt mærke til, at vi har haft åbent igennem corona-tiden”.

I dag er salget nogenlunde oppe på niveau med sidste år. ”Selvfølgelig går vi glip af ”Open by Night, ”Majmarked” og andre events, og selvfølgelig er der dage, hvor vi ikke når i land, men kunderne er ved at vænne sig til igen at komme i butikken og holde afstand. Vi har 170 kvm, så vi må være 42, men vi har sat grænsen ved 17, så alle kan føle sig sikre”.


Brug tiden konstruktivt
Christina mener, man skal tage ved lære af en tid som den, detailhandlen er igennem lige nu.

”Lige nu skal vi som detailhandlere bruge det, at vores statsminister har meldt klart ud, at man skal bruge de lokale butikker – og jeg har da også mange faste kunder, der klart siger, at de ikke skal have noget oveni handlen, og at de gerne vil betale fuld pris”. Og hun håber ikke, at de store kæder og butikkerne i centrene dumper priserne, når de åbner op.

I samme åndedrag lyder det, at danskerne skal have at vide, at det ikke kan betale sig at spare 200 - 300 kr. ved at handle på en udenlandsk hjemmeside. ”Det er de penge, vi skal bruge til at genstarte Danmark!”.
At detailhandlen kan bruge tiden til at tænke konstruktivt og fremadrettet er helt klart.

”Jeg synes, det kunne være en god anledning til at rykke hele indkøbs-, leverings- og udsalgsforløbet, for det et faktisk blevet lidt usundt for branchen.  Hvis vi f.eks. kunne købe ind i september og få forårsvarerne leveret i marts, hvor vi skal bruge dem, frem for i januar. Så kunne vi også rykke udsalget fra december/januar til februar, så vi får flere fuldprismåneder. Lige nu giver det alle en bedre mulighed for at lande i corona-tiden, men det vil også være bedre for detailhandlen fremadrettet”, foreslår hun.

Christina mener også, skobutikkerne lige nu skal gå butikkens sortiment igennem og se på, hvad der kan gemmes væk og sælges med ny kærlighed til forår sommer 2021, så ALT ikke skal på udsalg.

Hun fortæller, at hun allerede har hørt fra de første leverandører, der melder ud, at de vil levere med forsinkelser til efteråret – det vil sige leveringer slut september. ”Om det er noget, vi vil acceptere, må vi jo tage stilling til fra gang til gang”. Indtil videre har Christina sagt ja, fordi det har drejet sig om gode, klassiske styles, og leverandørerne har kvitteret med kontantrabatter eller længere kreditter.
”Men leveres varer to måneder for sent, uden vi har hørt noget, så vil vi klart også benhårdt vurdere, om vi skal returnere dem”.

Udover de tiltag, Christina selv har gjort i Zjoos i Hjørring, fortæller hun, at byen også har støtte op om sine handlende. Alle kan bestille en ”stjernebil”, som kører ud med varer til kunderne, og der er skabt en fælles webportal ”Hjørring handler online” og en musikvideo, hvor alle; detailhandlere, borgmester og handelsstandsforening deltager. ”Byen formår at løfte tiltagene op på et lidt højere plan, så man sikrer, at Hjørring fremstår som en stærk by, hvor det er værd at handle i”.

Christina Østergaard tror desværre, vi kommer til at mærke effekten af krisen langt ind i 2021, men hun fastslår også, at hun begynder at se en fremgang, og at hun ikke er blevet ramt helt så hårdt, som hun troede.

”Nu skal vi tage det gode, vi har lært, og fortsætte det, og så skal vi også fremadrettet som butiksejere være opmærksomme på at give vores butikker et grundigt eftersyn og måske spørge os selv: Hvad forventer kunden, når hun kommer ind til mig”.

"VI VIL BEVARE OPTIMISMEN"

”Det næste år vil blive utroligt hårdt, og der er ingen tvivl om, at der skal tænke nyt, og at nye veje skal afprøves. Men jeg tror også på, at branchen kan lære noget af krisen. Bl.a. at købe en større del
af varerne i sæsonen, så butikkerne ikke ligger med så store lagre”.
Det siger Søren Nikolajsen fra Theorema. Han mener, at leverandørerne fremover skal tage deres del af risikoen.

Af Pia Finne


”Coronakrisen har ramt skobranchen og den samlede modebranche ekstremt hårdt. Og hvor ansatte i andre brancher kan synes, det er ”lidt hyggeligt”, at arbejde hjemmefra, kan jeg bare sige NEJ. Forbrugerne kan ganske enkelt slet ikke sætte sig ind i, hvor hård denne tid er for detailbutikkerne og for os som leverandører, og det kommer desværre nok til at strække sig langt ind i 2021”. Det siger Søren Nikolajsen, der er country manager i Danmark hos Theorema og Duffy.

Han fortæller, at Theorema er en virksomhed, der for godt 50 pct. vedkommende arbejder med her-og-nu varer. Det betyder, at man lige inden coronakrisen havde købt, betalt og lagt varer til hele foråret og sommerens salg i Danmark, Færøerne, Island og Grønland på lager.

”2019 var vores bedste år nogensinde. Alle manglede det, vi havde, og vi blev belønnet for det. Men det betyder også, at vi, hvis det overhovedet er muligt, på grund af vores store lager, rammes endnu hårdere nu. Og hvor detailbutikkerne trods alt har mulighed for at få vekslet deres varer til nogle penge, ligger vi inde med en masse varer, der stort set ikke kan sælges nu, for detailbutikkerne har ganske enkelt ikke midler til at købe dem, og vælger ganske naturligt at sælge ud af det eksisterende varelager i stedet”, forklarer Søren.

Han mener dog også, der kan komme noget godt ud af krisen, når vi er nået ud på den anden side.
”I mange år har skodetailhandlerne talt om at købe mindre ind af hovedkollektionerne og mere ind i sæsonen. Men det er for de flestes vedkommende aldrig blevet ved andet end snakken. Det, tror jeg, kommer til at ske nu, for jo mindre lager en skodetailbutik har, jo mindre risiko løber man”, siger Søren, og hans holdning er, at leverandørerne bør tage en større del af risikoen ved at købe ind til lager, så skobutikkerne kan supplere, når behovet er der.

Theorema er en virksomhed med 22 år på bagen, og med hovedsæde i Sverige. Søren Nikolajsen fortæller, at virksomheden er velkonsolideret, så han mener, man har, hvad der skal til for at komme godt ud på den anden side af coronakrisen.

”Vi handler med hele Skandinavien og Baltikum, så vi har nogle flere afsætningskanaler – også selv om det gælder varer, der måske er et halvt år gamle”, fortæller han, og fortsætter:

”Men vi mærker, at detailhandlen bløder. Dem, der klarer sig bedst, er lokalt forankrede butikker, der har en webshop, og som har forstået at udnytte den. Dem, der har gjort noget ekstraordinært, som er synlige på de sociale medier, holder webaftener for kunderne, bringer varer ud, og som slår på, at man er en lokal butik, der støtter op om lokalsamfundet. Fra dem har vi endog fået suppleringer”, lyder det.


Det rækker ind i 2021
Søren er dog ikke i tvivl om, at krisens konsekvenser vil række ind i foråret 2021, og bliver CIFF ikke til noget, som det ser ud til lige nu, så er problemet endnu større, mener han.

”Vi præsenterer normalt to hovedkollektioner og to mellemkollektioner. Men mellemkollektionen i foråret 2021 inkluderer vi i hovedkollektionen, for der er ingen tvivl om, at det er op ad bakke i detailhandlen. Butikkerne går i flyverskjul, og ingen ved, hvor meget de tør købe ind”, siger Søren, der ikke forventer nogenlunde normale tilstande før i efteråret 2021.

”Forbrugertilliden er faldende, og jeg er bange for, at den aldrig når derop, hvor den var engang. Mange forbrugere har fundet ud af, at de kan klare sig med mindre, og mange har mistet deres job i forbindelse med coronakrisen og har derfor ikke de samme midler til forbrug”.

Før krisen sendte Theorema nyhedsmails ud til kunderne med jævne mellemrum. Det har man ikke gjort de seneste måneder, for det er ikke der, fokus har ligget for hverken detailhandlerne eller Theorema.

”Vi har hjemsendt os selv, for der er jo ikke så meget at komme efter ude i butikkerne. Og der er ingen tvivl om, at når vi igen er klar til at åbne, så bliver det med et stort øje på omkostningerne, ligesom vi også skal tænke nyt. Det kunne måske være måden at sælge på, der skal tages op til revision. I dag er vi afhængige af modemessen, men ændres datoer og mængden af kunder, der kommer, kan det være, vi skal tænke i nye baner fremadrettet, og måske bruge mere tid på websalg, livestreaming med videre. Med andre ord, skal vi kigge på, hvor vi får mest for pengene”.

Han ser også en fremtid for mere målrettede nyhedsmails, der er tilrettet den enkelte kunde. Så man på den måde får en mere relevant og tæt dialog og en god kontakt med detailhandlerne.

I dag tæller Theoremas danske kundeportefølje godt 200 butikker; kæder, enkeltstående butikker og webshops, og dem har man også tænkt sig at servicere i fremtiden.

”Vi arbejder ufortrødent videre, og vi er i fuld gang med at sammensætte ny kollektion til næste sæson. Men vi skal være skarpe, vi skal nok købe lidt mindre, men det nytter ikke at sætte sig tilbage og spise tudekiks”.

Theorema har heller ingen planer om at moderere kollektionen eller gøre den mere basic. ”Den vil være vild, sjov og spændende og et godt supplement til kollektionerne fra de mere traditionelle brands, som vi plejer. Vi vil stadig være med til at sikre, at butikkerne og forbrugerne kan være med på trenden til fornuftige priser”.

Han ser en tendens til, at forbrugerne bliver mere og mere ”her-og-nu”-orienterede, og vil en kunde have et par chunky sneakers i en sjov farve, køber hun ikke et par enkle, hvide i stedet. Derfor handler det for butikkerne om også at have de sjove ting og at købe dem i sæsonen, når man kan se, hvad det er, der rykker – og det gælder også i disse coronatider”.

Søren Nikolajsen forudser et hårdt år forude for branchen, og han tror desværre også, at nogen – både leverandører og butikker – vil bukke under.

”Jeg synes, det er utroligt synd for dem, der ikke klarer det, og jeg føler meget med detailleddet. Men for vores vedkommende kæmper vi videre, og vi bevarer optimismen, for vi vil være nogle af dem, der forbliver i branchen – også når vi kommer ud på den anden side”.