Vi vil bevare optimismen

”Det næste år vil blive utroligt hårdt, og der er ingen tvivl om, at der skal tænke nyt,

og at nye veje skal afprøves. Men jeg tror også på, at branchen kan lære noget af krisen.

Bl.a. at købe en større del af varerne i sæsonen, så butikkerne ikke ligger med så store lagre”.

Det siger Søren Nikolajsen fra Theorema. Han mener, at leverandørerne fremover skal tage
deres del af risikoen.

Tekst: Pia Finne

Foto: Theorema

Bedre end frygtet

”Coronakrisen har ramt skobranchen og den samlede modebranche ekstremt hårdt. Og hvor ansatte i andre brancher kan synes, det er ”lidt hyggeligt”, at arbejde hjemmefra, kan jeg bare sige NEJ. Forbrugerne kan ganske enkelt slet ikke sætte sig ind i, hvor hård denne tid er for
detailbutikkerne og for os som leverandører, og det kommer desværre nok til at strække sig langt ind i 2021”. Det siger Søren Nikolajsen, der er country manager i Danmark hos Theorema og Duffy.

Han fortæller, at Theorema er en virksomhed, der for godt 50 pct. vedkommende arbejder med her-og-nu varer. Det betyder, at man lige inden coronakrisen havde købt, betalt og lagt varer til hele foråret og sommerens salg i Danmark, Færøerne, Island og Grønland på lager.

”2019 var vores bedste år nogensinde. Alle manglede det, vi havde, og vi blev belønnet for det. Men det betyder også, at vi, hvis det overhovedet er muligt, på grund af vores store lager, rammes endnu
hårdere nu. Og hvor detailbutikkerne trods alt har mulighed for at få vekslet deres varer til nogle penge, ligger vi inde med en masse varer, der stort set ikke kan sælges nu, for detailbutikkerne har ganske enkelt ikke midler til at købe dem, og vælger ganske naturligt at sælge ud af det eksisterende varelager i stedet”, forklarer Søren.

Han mener dog også, der kan komme noget godt ud af krisen, når vi er nået ud på den anden side.

”I mange år har skodetailhandlerne talt om at købe mindre ind af hovedkollektionerne og mere ind i sæsonen. Men det er for de flestes vedkommende aldrig blevet ved andet end snakken. Det, tror jeg, kommer til at ske nu, for jo mindre lager en skodetailbutik har, jo mindre risiko løber man”, siger Søren, og hans holdning er, at leverandørerne bør tage en større del af risikoen ved at købe ind til lager, så skobutikkerne kan supplere, når behovet er der.

Theorema er en virksomhed med 22 år på bagen, og med hovedsæde i Sverige. Søren Nikolajsen fortæller, at virksomheden er velkonsolideret, så han mener, man har, hvad der skal til for at komme godt ud på den anden side af coronakrisen.

”Vi handler med hele Skandinavien og Baltikum, så vi har nogle flere afsætningskanaler – også selv om det gælder varer, der måske er et halvt år gamle”, fortæller han, og fortsætter:

”Men vi mærker, at detailhandlen bløder. Dem, der klarer sig bedst, er lokalt forankrede butikker, der har en webshop, og som har forstået at udnytte den. Dem, der har gjort noget ekstraordinært, som er synlige på de sociale medier, holder webaftener for kunderne, bringer varer ud, og som slår på, at man er en lokal butik, der støtter op om lokalsamfundet. Fra dem har vi endog fået suppleringer”, lyder det.

Det rækker ind i 2021

Søren er dog ikke i tvivl om, at krisens konsekvenser vil række ind i foråret 2021, og bliver CIFF ikke til noget, som det ser ud til lige nu, så er problemet endnu større, mener han.

”Vi præsenterer normalt to hovedkollektioner og to mellemkollektioner. Men mellemkollektionen i foråret 2021 inkluderer vi i hovedkollektionen, for der er ingen tvivl om, at det er op ad bakke i
detailhandlen. Butikkerne går i flyverskjul, og ingen ved, hvor meget de tør købe ind”, siger Søren, der ikke forventer nogenlunde normale tilstande før i efteråret 2021.

”Forbrugertilliden er faldende, og jeg er bange for, at den aldrig når derop, hvor den var engang. Mange forbrugere har fundet ud af, at de kan klare sig med mindre, og mange har mistet deres job i forbindelse med coronakrisen og har derfor ikke de samme midler til forbrug”.

Før krisen sendte Theorema nyhedsmails ud til kunderne med jævne mellemrum. Det har man ikke gjort de seneste måneder, for det er ikke der, fokus har ligget for hverken detailhandlerne eller Theorema.

”Vi har hjemsendt os selv, for der er jo ikke så meget at komme efter ude i butikkerne. Og der er ingen tvivl om, at når vi igen er klar til at åbne, så bliver det med et stort øje på omkostningerne,
ligesom vi også skal tænke nyt. Det kunne måske være måden at sælge på, der skal tages op til revision. I dag er vi afhængige af modemessen, men ændres datoer og mængden af kunder, der kommer, kan det være, vi skal tænke i nye baner fremadrettet, og måske bruge mere tid på websalg, livestreaming med videre. Med andre ord, skal vi kigge på, hvor vi får mest for pengene”.

Han ser også en fremtid for mere målrettede nyhedsmails, der er tilrettet den enkelte kunde. Så man på den måde får en mere relevant og tæt dialog og en god kontakt med detailhandlerne.

 
"Vi skal være skarpe, vi skal nok købe lidt mindre, men det nytter ikke noget at sætte sig tilbage og spise tudekiks".

I dag tæller Theoremas danske kundeportefølje godt 200 butikker; kæder, enkeltstående butikker og webshops, og dem har man også tænkt sig at servicere i fremtiden.

”Vi arbejder ufortrødent videre, og vi er i fuld gang med at sammensætte ny kollektion til næste sæson. Men vi skal være skarpe, vi skal nok købe lidt mindre, men det nytter ikke at sætte sig tilbage og spise tudekiks”.

Theorema har heller ingen planer om at moderere kollektionen eller gøre den mere basic. ”Den vil være vild, sjov og spændende og et godt supplement til kollektionerne fra de mere traditionelle brands, som vi plejer. Vi vil stadig være med til at sikre, at butikkerne og forbrugerne kan være med på trenden til fornuftige priser”.

Han ser en tendens til, at forbrugerne bliver mere og mere ”her-og-nu”-orienterede, og vil en kunde have et par chunky sneakers i en sjov farve, køber hun ikke et par enkle, hvide i stedet. Derfor
handler det for butikkerne om også at have de sjove ting og at købe dem i sæsonen, når man kan se, hvad det er, der rykker – og det gælder også i disse coronatider”.

Søren Nikolajsen forudser et hårdt år forude for branchen, og han tror desværre også, at nogen – både leverandører og butikker – vil bukke under.

”Jeg synes, det er utroligt synd for dem, der ikke klarer det, og jeg føler meget med detailleddet. Men for vores vedkommende kæmper vi videre, og vi bevarer optimismen, for vi vil være nogle af dem, der forbliver i branchen – også når vi kommer ud på den anden side”.