Vi skal være et "Scandi-cool brand"- og den bedste udgave af os selv.

Tekst: Pia Finne

Foto: Nota Bene

”Vi rådyrker omnichannel-konceptet. Der skal
være store synergier imellem vores fysiske butik, vores webshop og vores online
tilstedeværelse. Samtidig skal vi samarbejde med de mest succesfulde
forhandlere om skabe et stærkt brand med fokus på kvalitet og design”. Det

siger Martin Friis, der er indehaver af Notabene.

”Tiden har aldrig været mere udfordrende, end den er i dag. Og det er faktisk paradoksalt, for vi står i slutningen af en højkonjunktur, og forbrugerne har et større rådighedsbeløb i dag, end de har haft i mange år. Alligevel er det svært at afsætte til dem”. Det siger Martin Friis, der for godt 22 år siden etablerede Notabene.


Han ser en tydeligt forandret forbrugeradfærd. Fra dengang det var smart at svinge med en shoppepose, der signalerede, at man havde været på indkøb til i dag, hvor internettet har holdt sit indtog, og hvor det er vigtigere at signalere, at man har tid til rådighed. Derfor bruger forbrugerne
deres penge på oplevelser; på rejser, på biografen og andet, og varer som sko købes på nettet.

”Det betyder, at de fysiske detailbutikker skal give kunderne andet og mere end shopping. For når tid er den vigtigste ressource, er forbrugerne selektive med, hvor de bruger deres hårdt opsparede tid, og derfor handler det om at give forbrugerne oplevelser”, siger Martin. Han understreger, at forbrugerne jo ikke er holdt op med at købe sko. Man sælger bare ikke længere fra lokal butik og webshop til lokale forbrugere. I dag er man som skohandler i konkurrence med hele verden via nettet”.

”Men der er nogle megastore spillere på markedet, der automatisk kommer frem, når man søger på modesko, støvler eller andet på nettet. Derfor skal vi have forbrugerne til at søge på vores brand. Det skal ligge top-of-mind i deres bevidsthed, og derfor er markedsføring af brandet vigtigere end nogensinde”.

Notabene har i dag en webshop, en fysisk butik, og man sælger engros til andre detailhandlere. Dermed har man flere ben at stå på, og det er vigtigt, mener Martin.

 
De fysiske detailbutikker skal give kunderne andet og mere end shopping

Anderledes oplevelser

Martin Friis ser en forandret fysisk detailhandel, hvor det i høj grad handler om at fange forbrugerne på vej til deres oplevelser og trække dem inden for i butikkerne. Det betyder, at butikkerne
skal blive en del af oplevelsen.

”Posen skal rystes. det er helt sikkert, og butikkerne skal gøre sig klart, hvilke specielle oplevelser, de vil give kunderne. En kop kaffe er jo nemt, men jeg tror på, man skal tænke længere og mere. Bl.a. tænker jeg, service på et hidtil uset højt niveau. Hvis vi havde plads, ville jeg eksempelvis indrette en
skomager i butikker, og dermed tilbyde vedligeholdelse af den vare, kunden køber. Det kan være halvårlige servicebesøg, skopudsning, opshining eller andet, der kan trække kunderne ind i butikken og skabe noget trafik”.

Martin mener, det i høj grad handler om, hvordan man bruger sine ressourcer; vil man skære ned, eller vil man bruge penge på at skabe noget, der ikke fås andre steder og dermed få personlige, næsten venskabelige relationer til sine kunder.

”Vi skal give den bedste service. Det er jo historisk set vores job som professionelle mennesker i skobranchen, men nu skal vi sikre, at vi giver en service, der gør, at kunden går ud ad butikken med en pose fyldt med så meget mere end ”bare” sko, at vedkommende føler et nyt engagement med butikken og vender tilbage”.

Martin medgiver, at det kan være en uhyggelig situation at være presset på afsætningen, og ofte er det et naturligt valg at indføre besparelser, ”Men udvikler man ikke sin butik, afvikler man”, er hans
holdning.

Skal man have en webshop?

Tidligere skulle detailhandlerne i skobranchen tage stilling til, om de ville have en webshop, eller om de ville fokusere på den personlige service i butikkerne. ”I dag skal de forretningsdrivende tage
stilling til, om de vil være i branchen 5-10 år og fokusere på den personlige betjening, eller om de vil opbygge et brand omkring butikken bl.a. på nettet og eksistere de næste 10-20 år eller mere ud i fremtiden.

”For Notabenes vedkommende er det mit job at sikre, at brandet etablerer og manifesterer sig på en måde, så det kan trække en generation og måske flere generationer mere”.

Martin kalder tiden for den mest udfordrende nogensinde, og han slår fast, at han hver dag skal kæmpe for brandets tilstedeværelse i markedet.

”Skobranchen er et sindssygt hårdt marked, både online og fysisk, og det handler i sidste ende om, hvem der er bedst til at drive butik. Og når det gælder fysiske butikker, hvem der er bedst til at genopfinde sig selv, for det skal der til for at overleve”.

Derfor mener han også, det er vigtigt, at der er et samspil mellem den fysiske butik og onlineforretningen. ”Det er vigtigt, at forbrugeren ser det som én enhed. Derfor rådyrker vi omnichannel-konceptet, og får den fysiske detailhandel til at spille sammen med webshoppen og vores online tilstedeværelse. Ikke mindst de unge forventer det ganske enkelt. Men selvom vi gør en indsats, kan vi sagtens blive meget bedre”.

Notabene investerer derfor store summer online. ”Hver dag får vi 5-10 nye konkurrenter, som vi skal konkurrere med på det globale marked”, siger han. Modsat mener Martin også, det er vigtigt med en
fysisk butik. ”Det er en slags blåstempling af brandet, og et sted, hvor kunderne kan komme ind og dufte og føle produkterne – det er vigtigt, ikke mindst når man bevæger sig i den øvre del af markedet, som Notabene gør”.


Bæredygtighed spiller også ind 

At bæredygtigheden også spiller en rolle for Notabene, er der ingen tvivl om.

”Alle forsøger at vaske hænder og glide med på bæredygtighedsbølgen. Vi er bæredygtige alene qua vores produkt, der for det første ikke er et køb-og-smid-væk produkt. Dernæst masseproducerer vi ikke, og vi producerer lokalt i EU på certificerede fabrikker, der er familieejede og -drevne igennem generationer, og hvor man benytter lokale råvarer, der alt sammen er biprodukter af fødevareindustrien. Vi sender med andre ord ikke materialer til Kina, for at få den forarbejdet, for så at transportere dem tilbage til os igen, hvilket er mega miljøbelastede”.

Samtidig sørger Martin personligt for, at der arbejdes under gode forhold på de fabrikker, man samarbejder med, og at arbejderne ikke er underbetalt.

”Vi bruger også genanvendelige stofnet, og vi bruger et minimum af emballage, men vi kan naturligvis også blive bedre. Det er en spændende rejse, og vi er langt fra i mål, men vi arbejder på det”, siger han. Dog mærker han endnu ikke nogen speciel forbrugerinteresse, når det gælder
virksomhedens bæredygtighed. ”Men i takt med den offentlige debat, tror jeg, det vil komme til at fylde mere”, siger han og slår fast, at det dog ikke er derfor, Notabene arbejder så bæredygtigt som muligt. ”Vi er nødt til at passe på jordens ressourcer, og det vil vi gøre vores til”.

 
Vi lægger stille og roligt ud, men det er mit dedikerede ønske at nå bredere ud til detailbranchen

Engrosvirksomheden bygges op 

Det er godt fire år siden, Notabene etablerede sin engrosvirksomhed, og i dag har man godt 20 forhandlere i Skandinavien og EU.

”Vi lægger stille og roligt ud, men det er da mit dedikerede ønske at nå bredere ud til detailbranchen. Men priserne skal holdes, det samme skal kvaliteten og designet”, siger Martin, der fortæller, at man bygger engrosvirksomheden op med stort set de eksisterende medarbejdere.

”Vi har faktisk etableret det, nogen kalder for markedets bedste B-2-B platform, hvor detailhandlen kan handle online. Men der er bare ikke ret mange, der bruger den. Det er jeg overrasket over. Jeg havde faktisk forventet, at flere detailhandlere benyttede sig af digitale handelsplatforme, end tilfældet er”.

Martin fortæller, at han har brugt al sin 22-årige erfaring til at skabe en effektiv handelsplatform, der kunne være til stor glæde og gavn for butikkerne.

”Samtidig har vi den holdning, at vi, når vi står på CIFF til januar, præsenterer en flash-kollektion foråret og sommeren 2020, som forhandlerne kan have i butikkerne halvanden til to måneder senere. Jeg ved, det er et andet indkøbsmønster, end butikkerne normalt er vant til, men vi giver dem mulighed for at købe ind, når de rent faktisk har et grundlag for at vurdere, hvilken vej salget i butikken og trenden i tiden går”.

Notabene har efterhånden formået at få en række forhandlere til at reservere en del af sæsonens budget til Notabene.

Spørger man ind til, hvem, der forhandler Notabene i dag, svarer Martin, at det primært er modebutikker og skobutikker, der er fremme i skoene. ”De er et rigtig godt match for os”.

I udlandet er man i højere grad inde i skobutikker.

”Vi er et skandinavisk, nordeuropæisk men fremfor alt københavnsk brand, designet med de københavnske kvinder som forbillede”, forklarer Martin og kalder Notabene for ”Scandi-cool”.
”Skandinaviske kvinder vil se godt ud, men de vil også have sko, der tåler en regnbyge, som man kan gå på brosten med, og som man kan have på hele dagen på arbejde, og skal man videre til middag, behøver man ikke skifte sko. Derfor er alle skoene forsålet med en halv gummisål, så man ikke
skal begynde livet med sine nye sko med en tur til skomageren”.

 
Det perfekte er uopnåeligt, men vi skal hele tiden sørge for at være den bedste udgave af os selv

Vi skal være i folks bevidsthed 

Når det gælder fremtiden, er Martin ganske sikker på, at den kommer til at omfatte Notabene, og han ser gerne, at brandet fremadrettet bliver et højt estimeret, etableret, skandinavisk skobrand.

”Og så håber jeg at komme til at se os i endnu flere forbrugeres bevidsthed, fordi vi har turdet tage de rette investeringer. Samtidig vil vi fremadrettet være et succesfuldt brand, der arbejder med
succesfulde forhandlere i en tæt relation om at skabe et stærkt brand med fokus på kvalitet og design”.

Sidst slår Martin fast, at man allerede er godt på vej. ”Men det kræver et sindssygt stort fokus og en kæmpe arbejdsindsats, og man kommer ikke sovende til det. Vi vender det hver dag på kontoret; hvad vi kan gøre for at blive bedre. Det er det første, jeg tænker på om morgenen, når jeg vågner, og det sidste, jeg tænker på, inden jeg går i seng om aftenen. Det perfekte er uopnåeligt, men vi skal hele tiden sørge for at være den bedste udgave af os selv”.