Det handler om at tænke ud af boksen

Efter et par ugers lammelse, begyndte hun at udtænke en plan for, hvordan hun kunne komme videre med butikken. Christina Østergaard fra Zjoos i Hjørring er kommet bedre igennem de seneste måneder, end hun havde turdet håbe på.

Tekst: Pia Finne

Foto: Zjoos

Bedre end frygtet

Christina Østergaard fra Zjoos i Hjørring er kommet bedre igennem de seneste måneder, end hun havde turdet håbe på, og nok også bedre end mange andre i den danske skodetailhandel. Men hun er bestemt ikke kommet sovende til det. Hun har tænkt anderledes og nyt, hun har optimeret sin online tilstedeværelse, og hun har haft et endnu større fokus på webshoppen end tidligere.

Da corona-krisen satte ind, optimerede hun sit butiksareal. Hun slog sine to butikker sammen til en, så hun bedre kunne overskue den, og hun sendte personalet hjem. ”Og det fungerede faktisk fint”, lyder det fra Christina, og hun fortæller ærligt, at de første par uger var hun meget usikker på, om det overhovedet ville gå. ”Der var ingen kunder, og dem, der kom, var faktisk de ældre, dem, vi skal passe ekstra på”, fortæller hun.

Men Christina er en kvinde, der agerer, og efter de første to ugers lammelse, begyndte hun at
udtænke en plan for, hvordan hun kunne komme videre med butikken, og hvad der skulle til, for fortsat at sælge sko til kunderne.

”Skobranchen er jo ikke et højrisiko-område, så vi begyndte med afstandsstriber, håndsprit og
et skriv på døren, der fortalte, at her spritter vi af, og her følger vi sundhedsmyndighedernes
anbefalinger. Vi spritter skohorn, stole og dankortterminal af flere gange om dage, og gerne når kunderne ser det, så de kan føle sig trygge, og i stedet for at binde skoene for folk, hjælper vi dem med et skohorn. Og så begyndte jeg at lægge en hel del mere ud på de sociale medier”, fortæller Christina, og hun mener klart, man kommer til at tænke mere kreativt, når man er i en situation, hvor omsætningen falder drastisk fra den ene dag til den anden.

Try outs og levering til døren

Blandt de tiltag Christina tog fat på, var try outs. ”Vi havde en lang række forskellige stories på Instagram, og bad kunderne vælge, hvilken produktgruppe, vi skulle lave try outs på; sneakers, støvler eller måske stiletter. Det skabte god respons. Herudover tilbød vi at bringe skoene ud til kunderne”. Faktisk kørte Christina rundt to timer efter arbejdstid for at aflevere sko til kunderne, som de købte bl.a. i forbindelse med try outs. ”Og kunderne synes jo, det var fantastisk, at de kunne købe et par sko og få dem afleveret samme dag”. Herudover kan kunderne booke et privat besøg, f.eks. med børnene efter lukketid, så de sikkert kan købe ind, og så gør Christina ekstra meget ud af vinduesdekorationerne i disse tider. ”Udenfor butikken har vi pyntet op med blomster, så der ser flot ud, og vinduerne er ekstra inspirerende. Og så er der numre på skoene, så når kunderne ser noget, de kan lide, kan de let kommunikere, hvilket par, det drejer sig om enten på telefon, på mail eller fra døren, hvis det er det, de har det bedst med”.


Christina var hurtigt klar over, at hun skulle bruge flere penge på sin webshop. ”Mange lokale handler på webshoppen, hvorefter jeg kører ud med varerne, men der er også mange fra resten af landet, der bruger webshoppen”, fortæller Christina, og så mener hun i øvrigt, at man skal gøre mere for at informere forbrugerne om, at Boozt.dk og Zalando.dk m.v. altså ikke er danske hjemmesider med svenske og tyske. ”Jeg har talt med mange, der tror, de køber dansk og bliver overraskede, når de hører, at det bestemt ikke er tilfældet, og at de i stedet for at støtte lokalt, støtter en stor mastodont, der til og med kører med store rabatter og masser af tilbud, som vi så bliver bedt om at matche”.

 
Der er også mange fra resten af landet, der bruger webshoppen

Hun fortæller også, at hun typisk hører fra kunderne ”I får vel flere varer hjem”, ”og så må jeg bare sige, at de lande, hvor varerne produceres, jo også er lukket ned, så har en kunde et godt øje til en bestemt vare, så skal man ikke vente for længe. Det er vigtigt at få kommunikeret ud, ligesom det er vigtigt at få kommunikeret ud, at vi ikke kan give køb på varer eller give store rabatter”. 


Christina fortæller åbent, at hun halverede sin omsætning i marts, men som hun siger det: ”ser jeg mig om i branchen, tror jeg måske, det er ret godt. For sko og mode har en sidste salgsdato, så alt andet lige vil jeg hellere sælge lidt end ingenting!”
Hun har regnet på hjælpepakkerne, men hun siger, at det ikke er noget, hun spekulerer i. ”Jeg vil hellere arbejde på at få mit varelager bragt ned, så jeg er klar, når efterårsvarerne om kort tid begynder at komme ind i butikken”. Og så mener hun også, der ligger en meget god signalværdi i at holde butikken åben. ”Faktisk kommer der i dag mange og giver positiv respons og kommenterer på, at de har lagt mærke til, at vi har haft åbent igennem corona-tiden”.

I dag er salget nogenlunde oppe på niveau med sidste år. ”Selvfølgelig går vi glip af Open by Night, Majmarked og andre events, og selvfølgelig er der dage, hvor vi ikke når i land, men kunderne er ved at vænne sig til igen at komme i butikken og holde afstand. Vi har 170 kvm, så vi må være 42, men vi har sat grænsen ved 17, så alle kan føle sig sikre”.

Brug tiden konstruktivt

Christina mener, man skal tage ved lære af en tid som den, detailhandlen er igennem lige nu.

”Lige nu skal vi som detailhandlere bruge det, at vores statsminister har meldt klart ud, at man skal bruge de lokale butikker – og jeg har da også mange faste kunder, der klart siger, at de ikke skal have noget oveni handlen, og at de gerne vil betale fuld pris”. Og hun håber ikke, at de store kæder og butikkerne i
centrene dumper priserne, når de åbner op.

I samme åndedrag lyder det, at danskerne skal have at vide, at det ikke kan betale sig at spare
200 - 300 kr. ved at handle på en udenlandsk hjemmeside. ”Det er de penge, vi skal bruge til at genstarte Danmark!”.


At detailhandlen kan bruge tiden til at tænke konstruktivt og fremadrettet er helt klart.

”Jeg synes, det kunne være en god anledning til at rykke hele indkøbs-, leverings- og udsalgsforløbet, for det et faktisk blevet lidt usundt for branchen. Hvis vi f.eks. kunne købe ind i september og få forårsvarerne leveret i marts, hvor vi skal bruge dem, frem for i januar. Så kunne vi også rykke udsalget fra december/januar til februar, så vi får flere fuldprismåneder. Lige nu giver det alle en bedre mulighed for at lande i corona-tiden, men det vil også være bedre for detailhandlen fremadrettet”, foreslår hun.

Christina mener også, skobutikkerne lige nu skal gå butikkens sortiment igennem og se på, hvad der
kan gemmes væk og sælges med ny kærlighed til forår sommer 2021, så ALT ikke skal på udsalg.

Hun fortæller, at hun allerede har hørt fra de første leverandører, der melder ud, at de vil levere med forsinkelser til efteråret – det vil sige leveringer slut september. ”Om det er noget, vi vil acceptere, må vi jo tage stilling til fra gang til gang”. Indtil videre har Christina sagt ja, fordi det har drejet sig om gode,
klassiske styles, og leverandørerne har kvitteret med kontantrabatter eller længere kreditter.

”Men leveres varer to måneder for sent, uden vi har hørt noget, så vil vi klart også benhårdt vurdere, om vi skal returnere dem”.

Udover de tiltag, Christina selv har gjort i Zjoos i Hjørring, fortæller hun, at byen også har støtte op om sine handlende. Alle kan bestille en ”stjernebil”, som kører ud med varer til kunderne, og der er skabt en fælles webportal ”Hjørring handler online” og en musikvideo, hvor alle; detailhandlere, borgmester og
handelsstandsforening deltager. ”Byen formår at løfte tiltagene op på et lidt højere plan, så man sikrer, at Hjørring fremstår som en stærk by, hvor det er værd at handle i”.

Christina Østergaard tror desværre, vi kommer til at mærke effekten af krisen langt ind i 2021, men hun fastslår også, at hun begynder at se en fremgang, og at hun ikke er blevet ramt helt så hårdt, som hun troede.

”Nu skal vi tage det gode, vi har lært, og fortsætte det, og så skal vi også fremadrettet som butiksejere være opmærksomme på at give vores butikker et grundigt eftersyn og måske spørge os selv: Hvad forventer kunden, når hun kommer ind til mig”.