"Vi får en ny normal med nettet som medspiller".

Tekst: Pia Finne 

Foto: GrowingFeet

Growingfeet.dk var blandt de allerførste, der solgte børnesko på nettet. Siden 2007 har Signe Ulka udviklet sin webshop, hvor råd, vejledning og god kundeservice er kodeordene – præcis som i en fysisk skobutik. Hun mener, convenience er den primære grund til at danskerne handler på nettet, og hun er ikke i tvivl om, at corona har boostet den udvikling.


“Skobranchen har været hårdt ramt af coronaen med en generel tilbagegang på godt 25 pct. Og det præger os alle. For selv om jeg har en webshop, og salget har været fint, er samspillet mellem leverandør og detailhandler en fødekæde, hvor vi alle er afhængige af hinanden. Sælger de fysiske butikker ikke noget, køber de ikke varer. Det presser leverandørerne, og det mærker vi også i vores webshop”. Det fortæller Signe Ulka, der står bag Growingfeet.dk.


Hun fortæller, at hun tydeligt har kunnet se et skift i forbruget. ”Børnesko skal forbrugerne selvfølgelig have. Det er en nødvendighed i takt med, at børnene vokser. Men når det gælder sko til kvinder, er det de praktiske og funktionelle sko: Birkenstock, sneakers og outdoorsko, der er blevet solgt, mens salget af pæne sko er gået kraftigt tilbage. Danskerne har ganske enkelt ikke haft behov for at gå i pænt tøj og pæne sko”.


Hun fortæller, at Growingfeet.dk har haft et fint 2020, og at specielt de første tre måneder af 2021 har været gode. Men hvordan tiden bliver fremadrettet, tør hun ikke spå om. Dog mener hun, at vi aldrig kommer tilbage til tiden før corona.


”Vi får en ny normal. Der er sket en forskydning over mod nethandel, og selv om danskerne selvfølgelig vender tilbage til den fysiske detailhandel, tror jeg, vi kommer til at se nye konstellationer, hvor omnichannel vil spille en større rolle, hvor kunderne i højere grad bruger butikkerne som showroom og stedet, hvor man prøver skoen og ser og mærker den fysisk, hvorefter man køber den i butikkens webshop, som har modellen i alle farverne”.


Gigantiske konkurrenter
Signe lægger ikke skjul på, at det bestemt ikke bare er en dans på roser at være en mindre, dansk webshop, hvor konkurrenterne bl.a. hedder Zalando og Boozt. Der er en meget prisfokuseret og benhård konkurrence, og der kræves konstant nytænkning og udvikling, siger hun. Men hun ser samtidig muligheder for at vokse lige nu.


”Vi skal ikke og kan ikke konkurrere på pris, og det har aldrig været vores tilgang. Som en detailbutik har vi jo også omkostninger, der skal dækkes. Ikke til ekspedienter, men til pakkepersonale og kundeservice og ikke mindst markedsføring. Derfor holder vi samme priser som butikkerne. Vi har brugt coronatiden på at skabe koncepter som bl.a. Growingfeet Family, hvor man kan shoppe sko til hele familien, og Greenfeet, hvor vi har taget udgangspunkt i et tiltagende ønske fra vores kunder om at vide, hvilke brands, der er bæredygtige og hvordan. Det arbejder vi nu på at kunne formidle.


 
En af kernekompetencerne i Growingfeet.dk er netop rådgivning og service - præcis som man kan få det i en fysisk butik.

Ingen troede på webshops med sko
Signe åbnede Growingfeet.dk i 2007, da mange ikke troede på salg via nettet, og da slet ikke på salg af sko via nettet. Faktisk var Growingfeet.dk den første webshop, der specialiserede sig i børnesko.
”Så en af de største udfordringer var faktisk at få lov til at købe mærkerne”, fortæller Signe med et smil.


Faktisk blev virksomheden til på en 14 timer lang køretur på vej hjem fra en sommerferie i Firenze. ”Min mand indledte med at sige: Hvis ikke du skulle lave det, du gør nu, hvad kunne du så tænke dig? Det blev til en meget lang snak, hvor massevis af ideer blev kastet på bordet, og da vi kom hjem, var planen stort set klar i mit hoved”, fortæller Signe.


Hun tog sideløbende med sit job som marketingchef i et kreditoplysningsbureau fat på at undersøge markedet, finde leverandører og muligheder i det hele taget, og et år efter køreturen var Growingfeet.dk en realitet. ”Jeg var i 2004 med til at starte et online kreditvurderingsfirma, så jeg havde forstand på nettet, men jeg havde ikke forstand på sko”, siger hun.


Men det må man sige, hun har fået siden, for en af kernekompetencerne i Growingfeet.dk er netop rådgivning og service – præcis som man kan få det i en fysisk butik. ”Vi har en kundeservice, hvor kunderne kan ringe og spørge ind til produkter, størrelser, pasform med videre, og vi skal vide meget. Det kan handle om sko til et barn, der er platfodet, hypermobilt eller som bare har en høj vrist. I det hele taget skal vi vide rigtig meget om børnefødder, og vi gør meget for at beskrive skoene, pasformen og angive voksetillæg for hver enkelt sko, bl.a. ved at forsøge at stille og besvare alle de spørgsmål, kunden måtte have, og opfylde de behov, hun har. Samtidig har vi udviklet værktøjer, bl.a. en fodmåler, som kunderne kan få gratis med, når de bestiller og en egenudviklet snørebåndsguide, hvor børnene kan lære at binde snørebånd”.


Og Signe er meget tilfreds med springet fra at arbejde hardcore med inkasso og skyldnere til at kunne arbejde B-2-C med mennesker og fodtøj og være et seriøst alternativ til de fysiske butikker.
Lige fra begyndelsen tilknyttede Signe Growingfeet.dk til Trustpilot og e-mærket, netop for at give kunderne en tryghed og en sikkerhed for kvaliteten og servicen.

Vi tænker i behov
Signe fortæller, at der i høj grad tænkes i behov, og derfor har Growingfeet skabt en række guides til køb af gummistøvler, sandaler, vinterstøvler med videre. Selv en guide til, hvordan man køber begyndersko. ”Dem troede vi faktisk ikke, vi kunne sælge på nettet. Men det kan vi”, siger hun. Faktisk, så forsøger vi at hjælpe med alt det, en ekspedient hjælper med i en fysisk butik. Og så er der mange, der foretrækker at købe sko og støvler til børnene i ro og fred på nettet, frem for at have børn med i butikken, hvor de ikke vil prøve, ikke stå stille og hellere vil lege”, siger hun smilende og slår fast, at hun taler af erfaring.


Signe sidder i bestyrelserne i Skobranchen.dk og i Dansk Detail, og hun er meget opmærksom på problematikkerne. Men hun siger også, at hun gør det, hun er god til, og at hun ville være lige så rådvild, hvis hun skulle drive en fysisk butik, som indehaveren af en fysisk butik kan være det i forhold til at drive en webshop. ”Men vi kan lære en del af hinanden”, mener hun også.
Når man driver en webshop, skal den markedsføres effektivt, og her kan de fysiske butikker hente god inspiration.


”Mindst tre gange om ugen sender vi nyhedsbreve ud til 30.000 mennesker om nyheder, tendenser og guides m.v. Herudover arbejder vi meget med SEO (søgemaskineoptimering), og størstedelen af vores markedsføringsbudget bruger vi på Google i form af retargeting, Adverds og Google Shopping”.


SoMe benytter Growingfeet.dk sig naturligvis også af, både i forhold til annoncering på Facebook og Instagram og i forhold til kommunikation. ”Vi poster dagligt på vores profil. Både almindelige posts og stories, og vi samarbejder med influencers. De laver konkurrencer med vores sko, og de tager billeder af børn med skoene på og lægger dem op”.
Hvem, man skal samarbejde med, vælger Signe ud fra vedkommendes profil; tonen og den grafiske stil, så man kan finde nogen, der matcher ens egen stil bedst muligt.

Overvægt at børnesko
Growingfeet.dk. sælger en klar overvægt af børnesko. Men det er også hensigten. De damesko, der sælges, er typisk fra brands, der har sko, støvler og sandaler til både børn og kvinder som Angulus, Bisgaard, Ecco, Adidas og Birkenstock.
”Men det er interessant at se, at der er allerstørst åbningsrate på vores nyhedsbrev, når det handler om sko til mor”, siger Signe, og hun mener, det er fordi, man jo altid synes, det er lidt hyggeligt at kigge på noget til sig selv, mens køb af sko til børnene er en opgave, man skal sætte sig ind i og som skal klares.


Growingfeet Familiy har dog skubbet lidt til salget af voksensko – ikke mindst under corona. Her findes eksempelvis Timberlands fra baby til far. ”Men vi sælger kun sko og støvler til far, som han kan bruge med børnene. Ikke de pæne sko til jobbet”.

Flere webshops i fremtiden
Signe er ikke i tvivl om, at der vil komme flere webshops i fremtiden. Alene under corona er der som sagt kommet en del flere til. Hun mener klart, at fysiske butikker fremadrettet skal have en webshop, eller at de som det mindste skal være til stede på Facebook og Instagram.
Men hun understreger også, at skal man etablere en velfungerende webshop, skal man være klar over, at det er lige så tidskrævende og koster lige så meget som at åbne og drive endnu en fysisk butik. ”Det er ikke noget, man kan drive med venstre hånd, når der ikke lige er kunder i butikken”, siger hun.


Når det gælder udviklingen af hendes egen forretning, åbnede hun 2012 en webshop i Tyskland. ”Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at jeg har planer om at åbne i Sverige og Norge, men det er også lige så omkostnings- og tidskrævende, som at åbne en ny butik med produkter, der skal oprettes på et andet sprog og SoMe, nyhedsbreve og kundeservice, der løbende skal oversættes. Så for nu holder jeg mig til Danmark og Tyskland, hvor jeg er sikker på, at der stadig er et stort potentiale”, siger hun. I stedet bruger hun energien på at udvikle sine eksisterende webshops, for skal der skabes vækst i fremtiden, er det et ”must”, at der udvikles og tænkes nyt.