Modeugen SS2022: Physical Edition

Tekst: Pia Finne 

Foto: messerne

Nu kan modebranchen igen mødes, og der er ingen tvivl om, at alle savner at skifte computerskærmene ud med ”live” møder med mennesker. Så når Copenhagen Fashion Week løber af stablen fra 10.-13. august, vil der være energi og dynamik på messerne såvel som i byen. Og der er i hvert fald ingen tvivl om, at Dansk Detail’s medlemmer støtter op, siger branchedirektør Jens Birkeholm.

 

”Der er ingen tvivl om, at de danske mode- og skodetailhandlere generelt set har brugt messerne rigtig meget, og der er heller ingen tvivl om, at de vil komme til det igen, og at messerne også i fremtiden vil være vigtige værktøjer for branchen”. Det siger branchedirektør i Dansk Detail Jens Birkeholm.

Dansk Detail har netop foretaget et rundspørge blandt sine medlemmer, hvor man har spurgt til messernes relevans, 94 pct. Svarede, at de før coronakrisen besøgte messer for at få inspiration og foretage indkøb, og 91 pct. svarede, at København var deres foretrukne messeby.

På spørgsmålet om, om messebesøgene vil nå samme niveau efter corona, svarede hele 75 pct. ja, og 88 pct. vil fortsat vælge København som messeby.

”Dem, der typisk ikke kommer på messen, er de mindste butikker, der ikke kan gå fra butikken, og hvor messedagene, som de ligger nu – onsdag til fredag – derfor ikke passer, og vi må bare konstatere, at det fortsat er en udfordring at få puslespillet til at gå op”, fastslår Jens Birkeholm. Han har dog en kraftig forventning om, at antallet af besøgende på messerne unger Copenhagen Fashion Week vil ligge på samme niveau som tidligere, hvilket understreges af tallene.

”Det betyder meget for dem at komme på messer; at møde leverandørerne, få inspiration og måske finde nye mærker. Messerne er vigtige, og måske netop fraværet af det faste punkt to gange om året, hvor man mødes og henter inspiration, har fået branchens aktører til at se, at det personlige møde kan noget, det digitale ikke kan”.

Faktisk peger 70 pct. af de adspurgte i Dansk Detail’s undersøgelse på, at messerne er vigtige eller meget vigtige fremover.

Jens Birkeholm mener dog, at de digitale indkøb og showrooms er kommet for at blive, men at det ikke afløser den fysiske samhandel og den fysiske messe.

I øvrigt drager han en synlig parallel til, hvad der sker i detailhandlen generelt. Nethandlen er steget under corona, men samtidig er vigtigheden af at kunne komme ud i den fysiske butik for at se og røre ved produkterne og få en god service også for alvor gået op for forbrugerne.

 

Indkøb på samme niveau

Dansk Detail spurgte også ind til indkøbsniveauet til den kommende sæson blandt medlemmerne.

”Godt halvdelen melder, at de tager ud på messerne og køber ind på nogenlunde samme niveau som tidligere år. Til gengæld sagde 20 pct. af de adspurgte, at de vil skrue ned for indkøbene med mere end 6 pct. Og det må vi klart tage som et udtryk for, at der er en forsigtighed med pengene. Indkøberne er ikke klar til at slå om sig med penge, og de køber forsigtigt ind til butikkerne. Mange af dem brændte inde med for store varelagre under corona, og det sætter sine spor”, siger Jens Birkeholm.

Et andet område, hvor der sker en reduktion, er i antallet af leverandører hos en stor del af butikkerne.

”59 pct. regner med at handle med samme antal leverandører som hidtil, men 35 pct. vælger fremadrettet at handle med færre leverandører. Det, mener jeg, vil lægge et pres på de mindre og marginale leverandører, og det vil betyde, at de virkelig skal gøre sig fortjent til en plads i butikkerne”, siger Jens Birkeholm og slutter af med at slå fast, at det er en udvikling, der har været i gang igennem nogle år. ”Men som med alle andre tendenser, vi har set, når det gælder indkøbsmønstre, bæredygtighed med mere, er også denne tendens blevet sat på steroider under corona”.

Revolver fortsætter med to venues

”Vi fylder to venues: Øksnehallen og Forum, så vi er mere end tilbage for fuld styrke. 90 pct. af vores udstillende brands er skandinaviske, suppleret af udenlandske brands, der matcher konceptet. Så vi har et absolut stærkt line-up at præsentere”. Det fortæller creative director Christian Maibom. ”Vi gennemførte en messe i august 2020, og mange af de udstillere, der dengang kom til os, fordi CIFF lukkede ned, er forblevet hos os”.

Når han ser i bakspejlet, er han utroligt glad for, at man brugte den tid og de økonomiske midler, der skulle til, for at afvikle en messe i august 2020.

”Det kunne kun lade sig gøre, fordi vi havde en kæmpestor opbakning fra såvel vores sædvanlige som fra nye udstillere, og jeg må konkludere, at havde vi ikke insisteret på at afvikle modeugen sidste år, så ville vi ikke have kunnet afvikle en modeuge i august så tæt på normalen, som vi gør”.

Det baserer Christian bl.a. på et kig ud i Europa, hvor Pitti Immagine Uomo, Modefabriek og Premium, som Christian siger det, ikke engang er der, hvor de kan starte en plæneklipper.

”Jeg medgiver, at sidste sæson var en dyr sæson for os, men det var det værd. Vores udstillere havde tillid til, at vi kunne gennemføre en forsvarlig messe; vi introducerede Plug and Play messeløsningen og afviklede dermed den mest bæredygtige messe nogensinde med kun en enkelt container med papaffald efter en hel messe. Det var en god løsning, lanceret på det rigtige tidspunkt, og det koncept tager vi med os videre. Så man kan vel bare sige, at heldet følger dem, der tør det og gør det”.

 

Travhestene skraber i boksen

Besøgsmæssigt tror Christian på minimum 60 pct. af en normal modeuge. ”40 pct. er selvfølgelig meget at mangle, men min fornemmelse er, at halvdelen af dem, der måske ikke kommer, er sælgere af tilbehør til udstillerne. Så reelt er min forventning, at der kommer 80 pct. af de normale besøgende.

Han fornemmer, at mange af branchens ”travheste” står i boksen og skraber for at komme ud.

”Selv de værste messekritikere savner det fysiske møde efter halvandet år med digitale showrooms og onlinesalg. Ja, det har fungeret i mangel af bedre, men nu skal vi mødes og være sammen, handle og drikke et glas vin – alt det, vi har savnet. For vi må også konstatere, at man ikke kan opbygge et community og et fællesskab, uden at man kan se hinanden i øjnene og give hinanden hånden. Det har vi arbejdet på i 14 år med Revolver, og det er godt at se, at det styrkes yderligere nu”.

Christian Maibom glæder sig til at præsentere de to venues, og han ser frem til en dynamisk modeuge i København, hvor det er let at komme rundt med bl.a. shuttlebusser mellem messerne, ligesom det er let at veksle imellem shows og showroombesøg i byen og messebesøg. Til sidst slår han fast, at København lige nu har en unik mulighed, som vi ikke må lade forpasse.

”Norden er stort set covid-repareret, og fra andre dele af Europa og verden ser man på København som et ”safe” sted at være, samtidig med, at der vil gå en rum tid, før de store europæiske messer igen er på fode. Nu har vi muligheden for at give København et lift-off, og den chance har jeg i hvert fald ikke tænkt mig at lade forpasse”.

 
"Vi er jo en taktil og social branche, og det er fantastisk, at vi nu igen kan mødes fysisk og handle."

CIFF er optimistiske

”Vi glæder os til igen at kunne slå dørene op og byde brands og gæster indenfor efter et noget usædvanligt år. CIFF nr. 57 vil kunne opleves i en interessant og komprimeret form med mere end 500 udstillende brands og et omfattende talk-program, events og shows – alt sammen under ét tag”. Det siger Christina Neustrup, Director Copenhagen International Fashion Fair.

Det omfattende talk-program fokuserer på trend, forretningsudvikling, bæredygtighed og digitalisering og med partnere som Business of Fashion, Peclers Paris, Lifestyle & Design Cluster og Designers Nest.

”Vi tror på optimismen som en strategi i forhold til at skabe en bedre fremtid, men man har også selv et ansvar. På CIFF’s Talk-program er nogle af overskrifterne derfor: Deciphering new consumer trends, imagining your future, af Yvonne De Bruyn, What comes after circular economy?, The Analog Digital: The future of digitalization og Engage your customers in circular economy transition”, fortæller Christina.

CIFF SUSTAIN er et nyt område: Teknologi, bæredygtighed og innovation er vigtige drivkræfter i vores branche. Derfor har vi hos CIFF dedikeret områder, der fremhæver dem, der går forrest.  Her findes bl.a. Qwstion, ” thirteen thirtyone”, Hodakova, PAL og OFTT.

Og fokus på bæredygtigheden fortsætter med udstillingen Circular Fashion Days, skabt af den “sustainable business incubator” Lifestyle & Design Cluster Circular.

“Her vil 25 modebrands udstille deres bud på, hvordan godt design, solid kvalitet og samarbejde spiller sammen med den cirkulære transformation, der kan bringe den danske modebranche ind i fremtiden. Bl.a Gudrun&Gudrun, Minimum, By Basics vil være blandt de udstillende brands”, lyder det.

Hver eftermiddag holdes ”Court Yard” session, bl.a. i samarbejde med Carlsberg og CIFF’s kreative samarbejdspartner Moon International.

”Her vil vi invitere branchen indenfor til musik og lidt til ganen – den perfekte mulighed for igen at mødes med savnede kunder, presse og kollegaer fra branchen. For vi hører fra vores brands og besøgende, at noget af det vigtigste denne august er netværk og muligheden for at mødes igen som branche efter et år med afsavn og manglende fysiske møder. Vi er jo en taktil og social branche, og det er fantastisk, at vi nu igen kan mødes fysik og handle, dele erfaringer og brække brød”, slutter Christina.

 

CIFF Shoes 2nd Edition SS22

CIFF SHOES 2nd edition SS22 holdes i september.
Søndag den 12. september 2021, kl. 09:00 – 18:00
Mandag den 13. september 2021, kl. 09:00 – 16:00

 

25 fysiske shows

Copenhagen Fashion Week er selvfølgelig også klar med showplanen for SS22-modeugen fra 10.-13. august. På planen er 25 fysiske shows samt ni rent digitale shows og fire digitale shows, der vises med fysiske screenings.
Showplanen tæller denne gang navne som Ganni, By Malene Birger, Baum und Pferdgarten og Holzweiler, nye stemmer som (di)vision, Louise Lyngh Bjerregaard og Slot A. Roege Hove. På herresiden gælder det Schnayderman's og Berner Kühl med mere etablerede brands som Soulland og Henrik Vibskov. Brands, der er godt på vej på den international scene, som Rodebjer, Rotate og Saks Potts kan ses, og tilbage igen er bl.a. Helmstedt, Han Kjøbenhavn og Hope.
Formaterne spænder fra catwalks til præsentationer og showcases, og den fulde show- og eventplan kan ses på www.copenhagenfashionweek.com.