Komfort og design går hånd i hånd

Profilen denne gang er relaxshoe

Tekst: Pia Finne 

Foto: relaxshoe

relaxshoe – det siger næsten sig selv, at fodtøjet er behageligt og fornuftigt. Men det er også designet, så det matcher tidens tendenser. Det sørger Susanne, der står bag relaxshoe i Skandinavien, for. Hun tager nemlig alt det bedste fra det italienske brand: kvalitet, komfort og pasform og pakker det ind i et enkelt udtryk, som danskerne kan lide.

 

Susanne Gade er født og opvokset i skobranchen. Hendes forældre havde skobutik, og hun selv og hendes bror havde på et tidspunkt 10 skobutikker i en mindre selvstændig kæde. Men det var kærlighed ved første blik, da Susanne stødte på det italienske mærke relaxshoe, og i 2011 opgav hun sine detailbutikker for at koncentrere sig 100 pct. om at sælge relaxshoe i Skandinavien.
”Jeg er rigtig glad for at have erfaringen fra begge sider af disken. At kunne forstå detailhandlens problematikker giver mig meget i mit daglige arbejde”, fortæller Susanne, der også slår fast, at hun bestemt ikke har fortrudt skiftet fra detail til engros.
”Jeg havde behov for et skift i mit arbejdsliv, og for en anden måde at arbejde på, så da jeg fik muligheden for at overtage rettighederne til relaxshoe i Skandinavien, tog jeg den. Det har bestemt ikke betydet mindre arbejde, men jeg nyder hver eneste dag. Jeg er med til at skabe nogle gode produkter, som både butikkerne og forbrugerne er glade for”.
relaxshoe har til huse på en dejlig gård i Jelling ved Vejle, og herfra driver Susanne virksomheden, ligesom der er showroom, hvor mange skodetailhandlere vælger at komme forbi. relaxshoe har også showroom i Bella Center, hvor Susanne også holder salgsmøder med kunder, ligesom hun naturligvis er der under alle messerne. I de seneste to år har hun haft en agent i Norge, og med det også et showroom i Oslo.
I Danmark har relaxshoe godt 200 forhandlere.

 

Tilpasset skandinaviske kvinder

relaxshoe er italiensk, men Susanne er i høj grad inde over kollektionen, så den er tilpasset skandinaviske kvinder i både stil og størrelser. ”Nogle af deres designs er lidt for sydlandske til de danske forbrugere. Dem vælger vi naturligvis fra, og i stedet tilføjer vi designs, der matcher vores marked med et mere enkelt og naturligt udtryk”, forklarer Susanne.

relaxshoe har hovedkontor i Italien tæt på Verona, hvor udviklingsafdelingen bl.a. ligger, mens produktionen sker på egen fabrik i Bosnien, hvor alle skindprodukter bliver fremstillet, ligesom man har en stor produktion af gummistøvler til børn.

Spørger man ind til stilen i relaxshoe, siger navnet jo en del. ”Med fare for at det lyder kedeligt, er det fornuftigt fodtøj; sko, støvler og støvletter med god plads og sandaler i skind med skindfoer. Og det er bestemt ikke kedeligt, siger Susanne med et smil. Det er gode produkter med god pasform og i gode kvaliteter. Et komfortprodukt, der samtidig er smart”, understreger Susanne og fortæller, at designerne hos relaxshoe konstant arbejder med udvikling og nytænkning, og at de følger tidens tendenser i både farver og stil.

Priserne er i øvrigt også fornuftige med udsalgspriser på 399-699 kr. og med en god fortjeneste til forhandleren, lyder det fra Susanne, der afslører, at man til foråret 2022 udvider kollektionen med en serie sneakers i bløde og lækre materialer.

”Det mangler vi, men det kommer nu”, lyder det fra Susanne, der slår fast, at det eneste, man ikke kan finde i kollektionen, er høje hæle. ”Vi designer fodtøj til hverdagen og som er behageligt at gå i”, siger hun. Målgruppen er kvinder i alderen 35+. ”Men når det er sagt, er der også mange yngre kvinder, der køber relaxshoe, ligesom vi har en enkelt sandal-serie i herrestørrelser”.

 
"Ofte bringer tiden efter en seriøs krise på spændende udfordringer".

Bæredygtighed

Bæredygtighed er et kodeord hos relaxshoe, og Susanne fortæller, at man er engageret i bæredygtighed på alle fronter fra de naturligt garvede skind til skolæster, der er fremstillet bæredygtigt og ikke mindst i forhold til transporten og logistikken. ”Vi henter varerne i Italien og transporterer dem med tog til Midtjylland, hvorfra de kommer til lageret i Jelling. Dermed har vi mindst muligt forurenende lastbiltransport. Skoæskerne er lavet af genbrugskarton, og fabrikken har de certifikater, der er påkrævede for at drive en miljøvenlig produktion”.

 

Dejligt at mødes igen

Susanne glæder sig til messen i august, hvor hun igen har mulighed for at møde sine kunder ansigt til ansigt.

”Det har været en barsk tid, vi har været igennem alle sammen, hvor såvel detailbranchen som leverandørerne har været vanvittigt udfordret på alle parametre. Men jeg håber snart, vi kan lægge det bag os, og ofte bringer tiden efter en seriøs krise jo på spændende udfordringer. Min fornemmelse er i hvert fald, at alle i branchen ser positivt på fremtiden, og at der er godt gang i salget igen”.

Susanne fornemmer dog, at mange butikker er påpasselige med ikke at have for store varelagre, og det er hun også selv. ”Vi køber dog hjem til lager, så vi kan hjælpe vores kunder, hvis de mangler en størrelse, og ikke mindst fra sæsonen 2022, bliver det igen muligt at supplere, men ikke i samme omfang som tidligere. Det, tror jeg, alle har taget med sig fra corona-tiden”. At flere og flere detailbutikker køber ind i sæsonerne, mener hun, giver god mening. ”Men det er også en udfordring, for vi er nødt til at lægge en hovedordre hos fabrikken, så de kan gå i gang med produktionen. Så jeg håber på en gylden middelvej”, siger hun med et smil. Hun har været glad for, at relaxshoe’s fabrik ligger i Europa under krisen. ”Der er kun tre dages transport fra Italien til Danmark. Vi har haft en smule leveringsproblemer, men vi har dog leveret langt de fleste af vores bestillinger, så generelt er det gået fint”, siger hun.

Når Susanne præsenterer relaxshoe på CIFF, har hun også en kollektion af tasker med, som hun og hendes bror er gået sammen om. ”C.anuu, som brandet hedder, går fint i spænd med relaxshoe. Det gælder bløde skindtasker, der sælges til fornuftige priser, der gør, at de også passer fint ind i skobutikkerne”.

Vi ser lyst på fremtiden

relaxshoe i Danmark har godt 50.000 følgere på Facebook og rigtig mange loyale kunder.

”Vi arbejder meget med Facebook. Vi lægger inspirationsbilleder op, afholder konkurrencer og andet, der knytter forbrugerne til os, og så henviser vi primært til forhandlere i nærområderne, for det handler ikke om at skabe trafik på vores egen hjemmeside, men om at formidle budskabet og støtte op om vores forhandlere”, lyder det.

Når det gælder udviklingen i virksomheden, vil Susanne også fremadrettet tage til Italien fire gange om året, for sammen med modellørerne at designe fodtøj til de skandinaviske kvinder. ”Det er vigtigt, at vi hele tiden udvikler os og gør varerne bedre og bedre”, er hendes klare holdning.

Så fra kontoret i Jelling ser Susanne lyst på fremtiden – ikke mindst med coronaen i bakspejlet. ”Vi er omstillingsparate og kan følge verden, som den forandrer sig, og med relaxshoe i ryggen føler vi, at vi er stærkt rustet til fremtiden”, lyder det fra Susanne, der glæder sig til næste sæson.