Brug Instagram og Facebook effektivt.

Tekst: Pia Finne

Foto: Rolf Nordal og JumpStory

Har man som skobutik ikke en profil på Instagram og Facebook allerede, skal det ske NU. Og har man en profil, er NU tiden til at opdatere den og gøre den attraktiv. Det handler nemlig om at fastholde kontakten og kommunikationen med kunderne. Men husk, at information, motivation og underholdning er kodeordene på de sociale medier. Herefter følger salget, siger SoMe-ekspert Rolf Nordal.


Når butikkerne i Danmark er i ”corona-mode”, skal der tages alternativer metoder i brug i forhold til at holde kontakten og kommunikationen ved lige med de faste kunder, og måske inspirere potentielle kunder.


”Der er altid basis for at lave markedsføring via sin Facebook- og Instagramprofil. Selvfølgelig skal kunderne kunne finde åbningstider og anden info. Men det er vigtigt, at du fortæller, hvorfor netop din butik er speciel, og hvad der gør den unik – og husk altid godt billedmateriale!”. Det siger Rolf Nordal, Nordal Media. Han er ekspert i SoMe og markedsføring på de sociale medier.
Man skal sørge for at have et godt profilbillede, der fanger eksisterende som nye kunders opmærksomhed, og så skal man formidle, hvilken type butik, man er, ligesom det er vigtigt at forventningsafstemme.


”Vis kunden upfront, hvad hun eller han kan forvente. Og her skal man gøre sig klart, at Facebook og Instagram handler om at underholde, motivere og inspirere kunderne for at få dem til at følge med, og dernæst at sælge”, fortæller Rolf. ”Sørg for, at de spørgsmål, dine følgere måtte have, besvares i opslagene, fortæl hvor butikken ligger, vis tendenserne – og vis billeder! Mange tror, man kan skrive sig ud af det. Men det er mere effektivt at dokumentere, hvad der sker i butikken med sigende billeder og en supplerende tekst.


Rolf mener klart, at er man en mindre butik, skal man køre den personlige stil på sine sociale medier. Er man en kæde med flere butikker, og har man en person, der er dedikeret til SoMe, kan man godt løfte sig ud over det og brande sig som firma og ikke som enkelt person.
Netop i disse corona-tider er det meget vigtigt at holde gang i SoMe og sørge for, at der sker noget. Du kan evt. bruge billeder af dig selv og medarbejderne med forskellige sko, støvler og sneakers, der kan give inspiration til kunderne, og fortæl, hvorfor du selv eller Marie i butikken er så glad for netop de sko.


Rolf fortæller, at det handler om Softselling via sociale medier. Om at skabe en contentdel, der giver værdi, inspirerer og motiverer. ”Man skal huske, at Facebook og Instagram er underholdningsplatforme. Det glemmer mange virksomheder. Det handler om at inspirere sine kunder, så de får lyst til dine produkter. 

 
"Det smukke er, at laver du én post, kan den deles fra Instagram til Facebook ganske enkelt."

Giv tilbud til kunderne
Man kan også lave annoncer på Facebook og Instagram eller google adverts. For det er med til at fastholde dem. ”Det kan være 15 pct. rabat på produktkøb eller en gratis pudsecreme”.
”Med google adverts kan man målrette annoncen til eksempelvis sit nærområde, så når der søges på en skobutik i dit nærområde, popper du op, og faktisk er der rigtig mange mennesker, der søger specialbutikker på den måde”, forklarer Rolf, der hjælper detailbutikker og andre med at optimere deres salg via de sociale medier.


Som nævnt bruges væggen på Facebook og Instagram til at motivere og inspirere og til at opbygge awareness. Det, der skal sælge, er stories – de 15 sekunders videoklip, der kun er aktive i 24 timer, før de forsvinder igen. ”Det betyder, at man bedre kan fjolle lidt og slå sig løs, for der er ingen fare for, at klippene bliver liggende på nettet. De forsvinder igen”.


Rolf taler om en ”five step”-sekvens på din story. De første fire 15-sekunders steps skal du inspirere og motivere dine kunder, og det 5. step er et ”call to action”: Hvis du vil vide mere eller have rabatten på det produkt, der er angivet, så send en besked. Så bliver dit salgsbudskab pakket ind i inspiration, og du undgår at blive for pushy i dit salg.

Posts, kunderne kan regne med
På spørgsmålet om, hvor ofte man skal poste på Facebook og Instagram, svarer Rolf, at man skal lægge posts op max en gang om dagen, og minimum det, man har ressourcer til. ”Begynd med to posts om ugen, men sørg for at det så sker to gange om ugen. Det er bedre at begynde for lavt, dyppe tæerne i de sociale medier og så udbygge, end at starte for stort. For det er vigtigt, at kunderne kan regne med dine posts”. Stories kan man sagtens poste hver dag. De er i højere grad øjebliksbilleder af livet i butikken.”


”Mange skohandleres undskyldning for ikke at være aktive på de sociale medier er, at de ikke har tid til både Instagram og Facebook. Men det tager faktisk ikke så lang tid, og det smukke er, at laver du én post, kan den deles fra Instagram til Facebook ganske enkelt. Så er du en mindre butik, så brug den samme post, er du en kæde, så differentier dine posts. Gør hvad du har tid til. Men GØR det”.

Er man lige gået i gang med at skabe sig en profil på de sociale medier, er Rolfs råd, at man bare kommer i gang og får lagt forskelligt op. Og tiden netop nu er perfekt til det, for rigtig mange er mere på de sociale medier i denne tid end normalt. Herefter kan man begynde at se på, hvilken type posts, der får flest likes og kommentarer.


”Aktiver dit personlige netværk. Bed dem om at like din butiks profil, og få skabt noget trafik på den måde, for så er du i gang”, siger Rolf og han videregiver et væksthack. Bed dine kunder om at tage et billede i butikken og dele oplevelsen på Instagram, og få dem til at tagge dig. På den måde outsourcer du i princippet det at lave indhold til din Instagram og Facebook. Lav eventuelt en konkurrence: Læg et billede op, og så trækkes der lod om et gavekort. (Husk at tilknytte et hashtag til kampagnen f.eks. #skoihaderslevapril og vælg et unikt hashtag, for ligger der 1000 andre billeder, har det ingen effekt.) Lægger dine kunder billeder op af deres nye sko, så skriv til dem: Hej Mette, det var hyggeligt at have besøg af dig forleden og fedt billede, du har lagt op, må vi bruge det på vores Instagram? Får man et ja på chatten, er det en bindende aftale, (tag et screenshot for en god ordens skyld).


”En god idé er også at finde tre-fire konkurrenter, der gør det godt på SoMe, og se lidt på, hvilken type indhold, de laver. Viser de produkter, og bruger de rabatkoder mv. Find karakteristika for indholdet, som de butikker, der gør det godt, poster. Man behøver ikke opfinde den dybe tallerken igen – lad være med at kopiere, men find karakteristika for indholdet”.


Rolf deler butikker på SoMe op i to kategorier: Dem, der slet ikke kan og dem, der gør det rigtig godt. Og hans job er at hjælpe begge grupper til at gøre det endnu bedre. Dels kører han undervisning i, hvordan man helt konkret arbejder med indhold, opsætning og som SoMe-strategi, og dels står han for annoncering på de sociale medier for en del detailbutikker. Han står også for opsamling af data i et CRM-system i forbindelse med annonceringen, så butikken ikke selv behøver gøre det. Butiksindehaveren får derefter automatisk tilsendt en sms fra Rolf, når en ny kunde har tilmeldt sig og gerne vil kontaktes.

Influencermarketing – eller mund til mund

Influencermarketing har fået et lidt blakket ry. Men ikke desto mindre kan det være effektivt. Og når Rolf kalder det mund-til-mund-metoden, er det pludselig mere tilgængeligt.
”I bund og grund handler det jo om at få en person, der har mange følgere, ned i butikken. Giv vedkommende et par sko, og lad influenten dokumentere det på SoMe. Og det handler ikke om, at vedkommende skal være kendt. Har en person over 1000 følgere, er vedkommende at betegne som en influent. Det, man skal gøre op med sig selv, er, om vedkommede har ørenlyd hos butikkens potentielle kunder. Er det tilfældet, behøver influenten ikke have 25.000-50.000 følgere. Det vigtigste er, at det er de rigtige”.


Når man finder en, man gerne vil samarbejde med, foreslår Rolf, at man spørger ind til, hvilke tidligere samarbejder vedkommende har haft, og bed om screenshots af, hvordan det forløb. ”Bruger man Instagram som virksomhed, får man nemlig automatisk et Instagram analytics modul med, der tydeligt viser, hvad performer bedst, hvad er blevet set af flest, rækkevidde, hvor mange klik et opslag har fået, hvem, der er målgruppen, hvor de bor, og hvornår de er på, så man kan time sine posts med mere”.


Instagram Analytic er gratis, og det er gratis at koble Facebook på Instagram. Vil man ”lege” med google adverts, mener Rolf, man skal begynde med 500 kr. om måneden. ”Der skal ikke mange nye kunder i butikken, før de er tjent ind”, siger han, og foreslår, at man spørger ind til, hvor nye kunder har fundet butikken, så man får en fornemmelse af, om annonceringen på nettet virker.


 
"Din markedsføring skal gå fra at være egocentreret til at være kundecentreret."

Keep it simple
Når man skal monitorere sig egen profil er Rolf’s råd: Keep it simple. ”Brug Instagram analytics. Her er langt de fleste af de informationer, man skal bruge. Man kan se, hvordan indholdet performer, flest likes og kommentarer. Man kan se, hvem der ser ens stories og meget andet, og man kan tracke to år tilbage. Vil man ud i noget mere avanceret, kan man bruge ninjalitics eller socialblade. Begge har både en gratis og en betalt version. Men det kan være lidt overvældende og ofte unødvendigt”.


Vil man tjekke, hvor aktive følgerne er hos en influent/samarbejdspartner er, anbefaler Rolf, at man ser på phlanx, https://phlanx.com/engagement-calculator, hvor man kan se, hvor aktive følgerne er på en Instagram konto – den gennemsnitlige interaktionsscore.
Man kan også planlægge sine opslag, dog ikke stories, med hjælp fra planlægningsværtøjet Planoly. Her er de første 30 billeder, man lægger op hver måned, gratis, og de autopostes herefter på de tidspunkter, man ønsker det.

Sæt dig i kundens sted
I bund og grund handler en god post om at sætte sig i kundens sted. Hvad vil jeg selv gerne se? Din markedsføring skal gå fra at være egocentreret til at være kundecentreret. Skab en fed oplevelse og tænk på, hvad dine kunder ville elske at se på. Det skal være autentisk og se godt ud, lyder rådet. Og skab din egen tone-of-voice – den måde, du skriver til dine kunder på.
Sidst foreslår Rolf, at man bruger de sociale medier til at bygger en e-mail liste op – en kundedatabase.


”Med Apples nye IOS14 opdatering forlyder det, at 50 pct. af alle de kontakter, der er registreret igennem cookies, potentielt forsvinder. Så nu er tiden til at bygge din nyhedsbrevsliste, så du altid kan ramme dine kunder, når du kører en kampagne. Giv evt. folk en rabatkode, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev.


Så få etableret din profil på Instagram og Facebook effektivt. Gennemtænk den, tænk din målgruppe ind, find din tone-of-voice, og gå i bare gang. Ifølge Rolf vil onlinesalget i fremtiden bevæge sig mere fra hjemmesider over til SoMe-platformene, så kan man være på forkant med det, er man et godt skridt foran.