Webshoppen blev vores redning.

Hos Cornett Sko i Aabenraa blev webshoppen redningen under Coronakrisen.

Tekst: Pia Finne 

Foto: Cornett Sko

Hos Cornett Sko i Aabenraa er webshoppen blevet redningen. Den har performet højt igennem hele krisen, og dermed er omsætningsnedgangen holdt på godt 20 pct. i marts og april. Men de slår fast, at der vil blive handlet forsigtigt og med de velkendte leverandører.

”Som alle andre var vi selvfølgelig i chok, da det blev meldt ud, at alt gik i stå. Men da vi dagen efter solgte for kr. 1000, valgte jeg at sende alle medarbejderne hjem på lønkompensation og, i dialog med resten af byens detailhandlere, at lukke butikken”. Det fortæller Jørgen Nikolaj Cornett, Cornett Sko i Aabenraa.

Jørgen lod selvfølgelig sin webshop køre videre, og det betød, at han i marts ”kun” havde et tab på 20 pct. Nu gik han hjemme sammen med en hustru, der er sygeplejerske og arbejdede fuldtid, to små børn og en telefon, der ringede 24/7 med spørgsmål til webshoppen. ”Når min hustru kom hjem, så tog jeg i butikken og pakkede ordrer”, fortæller han.

Samtidig tilbød Cornett Sko at åbne butikken for kunder enkeltvis. Dog, fortæller Jørgen, var der ikke mange, der tog imod det tilbud, men det handler om at vise initiativ. Omstændighederne taget i
betragtning, var han glad for, at butikken holdt lukket.

”Mange af vores kunder i butikken er ældre, og de forstod faktisk ikke situationen. Mens praktisk talt alle holdt sig væk, kom de, der er allermest udsatte, ind i butikken og kunne ikke forstå, hvorfor vi ikke kunne hjælpe dem, som vi plejer”, lyder det fra Jørgen.

Påskelørdag åbnede Cornett Sko igen på lavt blus med Jørgen og en elev i butikken, og kunderne begyndte stille og roligt at komme tilbage.

”Men webshoppen har igennem hele krisen performet højt, så også i april reddede vi faktisk omsætningen, selvom det selvfølgelig kostede på bruttoavancen”.

I dag er butikken åben med fuld bemanding, og omsætningen ligger godt 10 pct. under normalen.
Men Jørgen Cornett er meget glad for, at han i 2011 valgte at etablere en webshop. ”Vi har markedsført lidt mere i marts og april, men vi har også registreret, at det har været billigere at få kunder i webshoppen under corona-krisen end det plejer at være”.


 
"Jeg mener, at alle skal være en del af en webshop, og at branchens mindre butikker eventuelt skal finde sammen i en fælles webshops, hvis de ikke vil have deres egne".

En skobutik skal have flere salgskanaler.

Spørger
man Jørgen Cornett om, hvad han har lært af krisen, siger han, at én af de
ting, han er blevet endnu mere sikker på, er, at skobutikker grundlæggende skal
have flere salgskanaler for ikke at være alt for sårbare, hvis der skulle ske noget
lignende igen.

”Jeg
mener, at alle skal være en del af en webshop, og at branchens mindre butikker
eventuelt skal finde sammen i fælles webshops, hvis de ikke vil have deres egne.
Vores webshop var vores redning, og uden den skulle jeg sandsynligvis have
fyret medarbejdere”.



Jørgen
fortæller videre, at en anden ting, der skete under corona-krisen, var, at
detailhandlen i en by som Aabenraa rykker sammen. ”Dem, man normalt ikke taler
med, taler man med nu, og jeg tror, vi også fremadrettet har fundet ud af, at
vi har brug for hinanden, og at vi skal samarbejde mere. Vi havde bl.a. en
lukket Facebookgruppe under corona, hvor vi skrev, hvad vi gjorde, så alle var
opdateret og kunne agere efter det”.



Han
fornemmer også, at kunderne nu i højere grad gerne vil handle lokalt og støtte
op om byens liv.

Jørgen
mener også, at noget af det, man har lært af corona-krisen, er at se sine
salgs- og købsbetingelser bedre igennem på sine ordrer, så man har styr på
annulleringer med videre, og at sætte sig bedre ind i, hvordan man står i
forhold til medarbejdere. Samtidig har Jørgen brugt tiden på at gå sine
regninger igennem. ”Jeg har sparet penge på både alarm og forsikring bare ved
en enkelt opringning, så det er da værd at tage med”.

Jeg ville af med mit varelager.

Jørgen Cornetts strategi var fra begyndelsen at komme af med så meget af varelageret så hurtigt som muligt. ”Jeg havde en fornemmelse af, at vi ville genåbne til et vildt tilbudsmekka, derfor valgte jeg fra begyndelsen at sælge varer til nedsat pris både i webshoppen og i butikken, da den åbnede igen. Det betyder, at faktisk er vi kommet godt i bund”.

Men Jørgen fortæller også, at han allerede inden corona-krisen havde indskrænket sit indkøb forud for sæsonen med 20 pct. ”Fremadrettet vil jeg hellere kunne reagere mere i sæsonen. Tingene ændrer sig hurtigere og hurtigere, og det gør forbrugernes indkøbsmønstre også. De ser nye, spændende varer online, og skal vi overleve, skal vi være mere fleksible og kunne levere dem, og det kan vi ved at købe flere varer ind i sæsonen. Så nu håber vi, at leverandørerne også vil være med til at tage lidt af lagerrisikoen”.

Jørgen ser forholdsvis lyst på fremtiden, men som mange andre skoforretninger, vil han være tilfreds, hvis året ender med et 0.
Jørgen Cornett skal på CIFF til august, men han forventer ikke at være der så længe, som han plejer, og han forventer ikke at finde et væld af nye leverandører. ”I tider som disse holder man fast i dem, man kender, og så vil jeg nok være hårdere i forhold til at vælge ud baseret på, hvad der har solgt, og hvad der ikke har solgt så godt i butikken”.