"Vi vil levere newness og et friskt pust til mode- og skobranchen".

Tekst: Pia Finne

Foto: Footzone

Footzone er ikke gået i corona-hi. Tværtimod har man brugt tiden til at gentænke virksomheden. ”Det handler om nye tankegange, de rigtige produkter og om at finde sin berettigelse i markedet”, mener Karsten Spaabæk, der er ny kommerciel direktør. To brands er lanceret, phenumb copenhagen og Johnny Bulls, og man vil vende indkøbsrytmen, så detailbutikkerne køber flere varer her-og-nu og dermed mindsker overproduktion.


“Hvor vi tidligere hovedsageligt var retail-orienteret, vil vi fremadrettet også være mere wholesale-orienteret. Samtidig vil vi også satse på onlinesalg, og med de tre ben at stå på, tror vi på, at vi kan fastholde og udbygge den positive udvikling, virksomheden er inde i”. Det fortæller Karsten Spaabæk, der i sommeren 2020 tiltrådte jobbet som kommerciel direktør i Footzone Group. Siden er virksomheden gentænkt. Det handler om nye, spændende tankegange, newness, og om at finde sin berettigelse i markedet, mener Karsten.


Footzone Group er bestemt ingen novice i skobranchen. Havanna Shoes har været en vigtig del af Footzone Group i 25 år, og kæden har i alle årene været en del af den danske skobranche med sine 23 butikker fordelt over hele landet, og med Jan Damkjær Nielsen som indehaver af virksomheden i alle årene.


”Coronatiden har ikke været sjov for nogen – heller ikke for os, men den har givet os tid til at reflektere over, hvad vi skal, om det, vi har gang i, er rigtigt, og hvem vi er”, lyder det fra Karsten. Og Footzone har valgt at være en ny dansk koncern med fokus på retail, wholesale og netsalg. Retail dækkes naturligvis ind af Havanna Shoes-kæden, ligesom man har åbnet sin første phenumb copenhagen brandstore i Århus, og Karsten løfter sløret for, at man har tanker om flere retailkoncepter.


”Retailkoncepterne skal hænges op på en onlineforretning. Havanna Shoes har ikke tidligere været så onlinefokuseret, men med den nye situation, vi nu ser på retailmarkedet og visse politikere, der flere gange i denne coronatid opfordrer forbrugerne til at handle online, er vi nødsaget til også at styrke onlinesalgskanalen og forsøge at sikre, at de danske forbrugere handler på danske websider og ikke på udenlandske sider, de tror, er danske”.


Karsten understreger, at man også gerne vil give forbrugeren en fysisk oplevelse. ”Men det kræver jo, at folk kommer ud i butikkerne”. Han tror mest af alt på et samspil mellem handelsplatformene såvel i disse udfordrende tider som fremadrettet. ”Men der er mange parametre, der spiller ind, og der er ingen, der kender den rigtige løsning endnu”, siger han.

Fysisk kontakt med andre mennesker

Karsten er ikke i tvivl om, at der fortsat skal være fysiske butikker, for vi vil ikke undvære den fysiske kontakt med andre mennesker, og vi vil have mulighed for at mærke kvaliteten på en vare”. Men de fysiske butikker suppleres nu af Footzone Groups onlineshops: havannashoes.dk og Phenumb.com og inden for kort tid lanceres johnnybulls.com.


Johnny Bulls er et internationalt brand, der har eksisteret i 25 år, og som vi nu er ved at rebrande og repositionere og rulle ud med respekt for historien. Det gælder hjemmesiden såvel som på SoMe og på wholesalemarkedet. 


Phenumb copenhagen er helt nyt mærke. Kendskabsgraden er naturligvis ikke så stor endnu, men som Karsten fortæller, har den danske modebranche allerede taget det til sig. ”Og det er vi da vildt glade for og stolte af.
Johnny Bulls sælges i Havanna Shoes, mens Phenumb copenhagen indtil videre sælges i andre typer butikker.


”Begge brands har en egen målgruppe, egen strategi og egne sælgere, for det, mener vi, er vejen at gå både i Danmark og i Europa, hvis vi skal have international anerkendelse og berettigelse”.
Karsten mener klart, der er plads til flere danske designbrands på den internationale sko- og modescene, og i dag er Phenumb copenhagen startet op i seks-syv lande med Danmark som det stærkeste marked.
”Men de store internationale e-commerce aktører har rakt ud til os, og det overvejer vi nu”.

 
"Vi vil ikke være en del af det udsalgs- og tilbudsræs, der er bygget op, og hvor det handler om pris, pris, pris".

Vi vil være fremtidens brands

Karsten fortæller, at man vil drive sine brands på den nye måde; det vil sige være anderledes tænkende i forhold til den måde, man arbejder på. ”Vi vil være hurtigt reagerende, vi vil kunne producere hurtigt. Så hører en sælger et ønske til en farve eller en style ude hos en god partner, kan vi producere det med et sample inden for kort tid ”.

Karsten mener, skobranchen skal tænke anderledes i fremtiden, og at man i højere grad skal tilpasse sig slutbrugeren. ”Det nytter ikke længere, at man som detailbutik skal lægge sig 100 pct. fast på fuldt et varesortiment med farver og materialer i butikken seks-ni måneder forud for sæsonen. Den tankegang vil vi derfor gerne ruske op i. Samtidig ønsker vi ikke at være overproducerende. Vi vil ikke være en del af det udsalgs- og tilbudsræs, der er bygget op, og hvor det handler om pris, pris, pris. Vi vil gerne drive seriøse detailbutikker og have velkvalificerede ansatte, og dem kan vi ikke betale med tilbudsvarer. Og det samme gælder i princippet for onlinebutikkerne”.


Specielt for phenumb copenhagen er strategien derfor, at man producerer langt mindre forud for sæsonen og producerer langt mere, når efterspørgslen er der. ”Det betyder også, at skal en style pludselig have en anden farve, der rykker i tiden, kan vi efterkomme det”.
Når branchen igen kan mødes på messer, præsenterer Footzon Group således mindre kollektioner til levering i den kommende sæson og en større kollektion til her-og-nu levering inden for en relativt kort periode. ”Vi vil gerne prikke lidt til branchen og være den lidt skæve. Og det, tror jeg, mange vil opleve og sætte stor pris på”.


Newness og et friskt pust

”Friske pust i butikkerne er netop det, vi gerne vil arbejde mere på. Det er ikke nemt, og det er udfordrende for nogle kunder at arbejde med her-og-nu kollektioner, fordi det kan være en udfordring på kapitalen. Men vi skal have de rigtige partnere, der gerne vil have varerne, det friske pust og newness ind i butikkerne nu”. Karsten slår fast, at man gerne vil have fat i den del af detailkunderne, der tør tage chancer og samtidig gerne vil skille sig ud fra andre på markedet og som kan se fordelen i at have kollektioner, der ikke er så store, og at man dermed ikke kæmper med konkurrenterne om at sælge de samme varer.


De rigtige varer til den rigtige pris til den rigtige kunde

Footzone Groups mål er at opbygge brands med de rigtige varer til den rigtige pris til den rigtige kunde.
Phenumb copenhagen henvender sig typisk til købestærke kvinder i alderen 25+, der gerne vil have det rigtige look, og som ikke føler, man behøver at give 1000 euro for en støvle, men som gerne vil give 1200-1600 kr. for at få kvalitet.
Johnny Bulls henvender sig i princippet til den samme kunde, men er lidt billigere.
”Phenumb copenhagen er et brand, hvor vi vil lege. Det er mere udfordrende, hvor Johnny Bulls er mere kommercielt og stille og roligt. Nogle mennesker vil bare have sko eller støvler, de kan gå i fra A-B, andre vil gerne have et mere eksklusivt look”.

Havanna Shoes 

Footzone Group er glad for de fysiske butikker i Havanna Shoes-kæden, men Karsten medgiver også, at der formentlig vil være en begrænsning på antallet af butikker. ”Vi er nødt til at kigge hinanden i øjnene og spørge os selv: Hvornår er nok nok? I Havanna Shoes-regi oplever vi i dag, at kunderne også køber ind online. Vi fastholder, at de fysiske butikker har deres berettigelse, men ikke mere, end at kommer kunderne ikke, så har de det ikke mere. Så reelt er det slutforbrugeren, der bestemmer, hvilke og hvor mange butikker, der skal være i vores kæder.”


Det, som det i højere grad kommer til at handle om, er at finde de rigtige placeringer. ”Vi har netop åbnet phenumb copenhagen i Bruuns Galleri i Århus, og der er andre tomme lokaler rundt omkring i Danmark, som vi gerne vil udvikle i”.


Han ser en tendens til, at den nye generation er mindre fokuseret på at støtte den lokale skohandler. ”De har vænnet sig til noget andet, og de køber ind på en anden måde. De ser en sko eller støvle, de vil have, og så er de ligeglade med, hvor de køber dem. Derfor tror jeg, vi fremadrettet skal have mindre butikslokaler med færre produkter, der kan fungere som udstillingsvinduer for kunderne og være med til at øge brand awareness, og så kan kunderne købe et specifikt og udvalgt produkt i butikken eller få et større udvalg online”, siger Karsten og tilføjer, at han finder det vildt interessant at drive detailhandel, men at man skal være blåøjet, hvis man ikke indrømmer, at det er udfordrende, og at corona har sat skred i en udvikling, der allerede var på vej.


”Tidligere tog folk 1000 kr. i lommen for at gå i sko- eller sportsbutikker eller andet. Nu går man i byen; på streetfood restaurant og café for at hygge sig, og så falder man tilfældigvis over et par sko. Der er betydeligt mere impulsbaseret handel i dag, og derfor skal butikkerne skal være mindre og langt skarpere rent visuelt. Man skal gøre sig klart, hvad man vil, og hvad konceptet er, have færre brands, så det bliver mere overskueligt, og have et personale med stor viden om produkterne. Det skal med andre ord være en lækker oplevelse at gå i en fysisk butik”.


Han mener også, vi skal have vendt den tendens, der er til at sætte gule skilte på alt og så tro, at kunderne køber. ”Vi skal fortælle, at vi har noget at byde på – et knowhow, de ikke kan få online, nærhed og nærvær. For som forbrugere vil vi gerne ud at mødes med og se andre mennesker og være tæt på hinanden igen. Det skal vi kunne give dem, hvis de fysiske butikker skal have deres berettigelse”, siger Karsten.


Fremtiden for Footzone Group

Karsten er ikke i tvivl om, at Footzone vil vokse og vækste i de kommende år. Og han glæder sig til at se, hvordan wholesale og retail spiller sammen, når tingene for alvor er kørt i stilling. Samtidig er han helt klar på, at der allerede inden for det kommende år vil være et-to brands mere i porteføljen, og han ser en fremtid med et-to nye koncepter på kædeniveau.
”Vi skal turde tænke nye tanker, og jeg er ikke i tvivl om, at 2020 for nogen bød på fantastisk indtjening, og for andre var en meget stor udfordring. Vi havde og har også vores udfordringer, men vi er nødt til at lære af dem og reagere på dem i stedet for at lægge os ned på ryggen. Vi er nødt til at have ambitioner og mål, og at tænke fremad med et åbent og positivt sind. Så det gør vi hver dag”, slutter Karsten.