"Vi skal have ja-hatten på".

Profilen denne gang er Zjoos/Posh Shoes i Hjørring.

Tekst: Pia Finne 

Foto: Zjoos/Posh Shoes

”Investerer du i kunderne og giver dem gode oplevelser online og fysisk, når det igen er muligt, så tror jeg på, at man lettere bliver deres førstevalg”. Det mener Christina Østergaard, der driver to butikker i Hjørring og en webshop. Hun mener, det handler om at være omstillingsparat og tage den nye teknologi til sig. ”Og ikke mindst i denne tid må man se mulighederne frem for begrænsningerne”, siger hun.


Man skal være omstillingsparat, tænke ud af boksen, se nye muligheder og tage de nye platforme og den nye teknologi til sig, hvis man vil drive en rentabel skoforretning i fremtiden. Det mener Christina Østergaard, der de seneste syv år har drevet Zjoos og Posh Shoes i Hjørring. I 2017 supplerede hun med en webshop, der under corona eksploderede.
”Jeg er meget taknemmelig for, at vi fik etableret webshoppen i tide. Vi havde et indeks på 270 på webshoppen i 2020”, fortæller Christina. Dog slår hun fast, at omsætningen på webben ikke var så stor før 2020, og selv om hun også forventer et lignende indeks i 2021, så gør det på ingen måde op for den tabte omsætning i de fysiske butikker i forbindelse med corona-nedlukningerne.
Christina er dog helt klar på, at det, der skal til, er et positivt mindset og alternative løsninger.
Christina har været i skobranchen i 22 år. Hun er uddannet i SkoRingen i Hjørring og tog derefter turen til København. ”Jeg gik en tur ned ad Strøget og stak hovedet indenfor i de skobutikker, der var interessante, og da jeg kom hjem, havde jeg seks jobs at vælge imellem”, siger hun smilende.
Hun arbejdede i Birk Sko på Amager Torv et stykke tid, hvorefter hun vendte tilbage til Hjørring for at tage HF.
”Jeg troede egentlig, jeg skulle være lærer, men da jeg var oppe til min sidste eksamen, så jeg samtidig, at Bianco Sko i Hjørring var til salg. 14 dage senere stod jeg i min egen butik – 22 år gammel”, fortæller Christina.
Hun drev butikken i 16 år indtil 2014, hvor hun valgte at forlade Bianco Sko og træde ind i Shoe-d-visions Zjoos-koncept. Samtidig åbnede hun en uafhængig, kædeneutral butik side om side med Zjoos, Posh Shoes.
”Zjoos er SkoRingens lidt smarte koncept og et koncept, hvor vi ikke er så bundne af at tage bestemte varer ind. Og det var en kærkommen forandring fra det stramme koncept, jeg kom fra. Samtidig åbnede vi Posh Shoes, hvor vi har lidt dyrere sko i et flot miks med tøj, accessories, smykker, lækre strømper med videre”, fortæller Christina.
Selv om hun både har en selvstændig og en kædedrevet butik, mener hun, det generelt er vigtigt at være en del af en kæde i dag, hvis man skal drive en effektiv forretning. ”Det er svært at stå alene, hvis man skal have fingeren på pulsen”.
Hun forklarer, at Zjoos er en lidt smart udgave af en familieskobutik, men med sko til både børn, voksne og ældre. ”Og jeg forsøger at tilpasse mit sortiment og finde alternativer, så min forretning differentierer sig fra de andre SkoRingen-butikker i byen”.


Webshoppen er som en tredje butik

Da Christina åbnede webshoppen i 2017, troede hun, at den kørte som med et knips med fingrene. ”Men sådan er det ikke! Det er som at have en butik nr. 3. Der skal hele tiden arbejdes med den. Som man løbende arbejder med at gøre detailbutikken attraktiv og lækker, skal webshoppen også hele tiden se lækker ud”, siger hun og gør det helt klart, at man ikke skal være i tvivl om, at det er et kæmpe arbejde at drive en webshop. ”Det er meget langt fra det, jeg som almindelig sælger normalt gør i forhold til, at en kunde kommer ind, fortæller mig sine behov, og jeg finder det, kunden skal bruge. Sådan kan man ikke agere i en webshop”.
Christina fortæller, at hun og de ansatte har lært det på den hårde måde. ”Vi har prøvet os frem, og vi har lavet og laver stadig mange fejl. Men ét er i hvert fald sikkert. Man skal have det rette fokus på webshoppen, og den skal have samme kærlighed som den fysiske butik”.


Man skal bruge penge for at tjene penge

Christinas holdning er, at man er nødt til at bruge penge for at tjene penge, og det gælder både online og i den fysiske butik.
”Man er nødt til at bruge penge på online markedsføring, og man er nødt til at bruge penge på events i butikken, når den er åben. Det koster noget, at få kunder i butikken, men der er heller ingen tvivl om, at har kunderne en god oplevelse på webshoppen eller ved et fysisk event i butikken, så tror jeg også på, at kunderne er mere loyale, og at din butik i højere grad bliver kundernes førstevalg.
Lige nu er det naturligvis de sociale medier, der er det allerstørste indsatsområde for Zjoos i Hjørring, men også når butikken er åben, arbejder Christina og hendes tema intenst med både Instagram, Facebook og stories.
”Det skal være rutine, som når man sætter gadevarerne ud om morgenen, skal der også laves opslag til Instagram og Facebook. Og hver 3. eller 4. time dagen igennem laver vi en story. I begyndelsen var det en gang om dagen, nu er det 2-3 gange om dagen”.
Christina fortæller også, at hun på Dansk Detail’s hjemmeside læste, at Dansk Industri søgte virksomheder, der gerne ville blive bedre digitalt og som havde interesse i at deltage i et forløb igennem et halvt år. ”Det var vi. Og igennem det halve år, har vi fået input fra rigtig mange dygtige mennesker, vi er blevet bedre digitalt, og frem for alt har vi nu fokus på, hvad der skal til for at blive bedre. Fremadrettet er vores mål at få flere kunder til at signe op til at modtage vores nyhedsbreve, så vi har mange bolde i luften”, lyder det fra Christina, der tilføjer, at man som butiksindehaver skal være klar på, at man ikke kan gøre det alene.
”Noget af det, man skal være dygtig til i dag, ligger langt ud over at være en god sælger. Man skal kunne tage billeder og skrive små tekster, og man skal være fortrolig med Instagram, så man kan skabe inspirerende opslag, der når ud til forbrugerne igennem skærmen”.
I Zjoos og Posh Shoes benytter Christina sig også af influencers. Fire-fem gange om året har hun enten en ”try out” i butikken eller en konkurrence i samarbejde med en professionel influencer, som hun har valgt, fordi vedkommende rammer hendes målgruppe på landsplan.
”De influencers, der siger, de vil promovere min butik på deres profil, hvis de fået par sko, dem gider jeg slet ikke. Jeg betaler for det og får det, jeg mener er relevant”.

 
"Dele af de danske skobranche er nødt til at vågne op. Det er ikke længere nok at gå ud i butikken fra baglokalet, når dørklokken ringer".

Vær omstillingsparat

Tingene går stærkt, og man skal være omstillingsparat og åben for at lære, selv om man som Christina har været i skobranchen i 22 år. Hun mener omstillingsparatheden er et af de centrale omdrejningspunkter i dag.
”Dele af den danske skobranche er nødt til at vågne op. Det er ikke længere nok at gå ud i butikken fra baglokalet, når dørklokken ringer. Man skal hele tiden være på, og man er nødt til at tilgå sin forretning på en helt anden måde, end man gjorde tidligere”.
I Zjoos og Posh Shoes arbejder man med tre-måneders planer, hvor det angivet, hvilke varer, der er i butikkerne i den periode, og ikke mindst angives det, hvordan man får så mange varer ud ad døren som muligt til den bedste pris.
”Når der ikke er corona, kan det være mere traditionelle tilbud, men det kan også være et modeshow, en vinsmagning eller et foredrag”.
”Lige nu er vi jo taknemmelige for hvert et salg. Vi har heldigvis travlt på webshoppen, for det er svært for mig bare at sidde derhjemme. Men vi har fat i noget godt, og vi arbejder for det”.
Zjoos Hjørrings kunder på webshoppen begrænser sig ikke til lokale kunder. Kunderne kommer fra hele Danmark. Men genererer man salg via de sociale medier, understreger Christina, at man skal være på, og når kunderne henvender sig på de digitale platforme, forventer de et hurtigt svar. ”Ofte stiller en kunde et spørgsmål, fordi hun lige nu sidder og ser på et par støvler på Instagram. Det kan være et spørgsmål om en størrelse, og så nytter det ikke at svare flere timer senere”. Lige nu ser Christina Facebook og Instagram som butikkernes livline direkte til kunderne. Men hun bruger også vinduerne i sine fysiske butikker konstruktivt i denne tid.
”Man må shoppe for at holde sig oppe” står der i vinduet, og kunderne opfordres til at tage et billede af de sko eller støvler, de gerne vil købe og skrive eller ringe til butikken. ”Så finder vi størrelsen, og kunderne kan hente dem i døren”, fortæller Christina, der mener, man er nødt til at være fleksibel i denne tid. ”Forleden havde vi en mand, der skulle finde en gave til sin kone. Han fik lov til at låne tre par sko med hjem på sit navn, telefonnummer og glatte ansigt. Jeg tænkte: Han snyder mig ikke i denne tid. Og det gjorde han bestemt heller ikke. Tværtimod var han meget glad for servicen”.
At man skal være fleksibel, tænke anderledes og have JA-hatten på, er helt klart Christinas tilgang til situationen netop nu, men samtidig siger hun, at hun er glad for, at hun er så gammel i gårde, og at hun har en goodwill hos leverandørerne.
”Men vi som alle andre skoforretninger har jo et problem, for vi sælger jo ikke vinterstøvler i april, når butikkerne måske åbner igen, så den omsætning forsvinder bare. Samtidig skal vi i disse dage købe ind til efteråret og vinteren 2021-22 – men det bliver meget forsigtigt, kan jeg godt afsløre”.
Christina og hendes medarbejdere valgte at tage til København under modeugen og benytte sig af, at man kunne besøge showrooms i Bella Center med forudgående aftaler. ”Vi tog en tur rundt og så og mærkede tingene, vi tog billeder, og derefter købte vi ind virtuelt derhjemme fra, hvor vi kunne sidde stille og roligt med budgetterne”.

Tingene vender ikke bare tilbage til normalen

Christina er ikke i tvivl om, at corona kommer til at betyde noget for skobranchen såvel som for hele den samlede detailbranche. ”Hjælpepakkerne er ikke målrettet butikker, hvor likviditeten i forvejen er stram, så de vil få svært ved at vende tilbage, og det samme gælder de butikker, der ikke har skabt aktivitet overhovedet i de seneste måneder. Mange forbrugere har fået nye vaner og har måske fået øjnene op for nogle af de butikker, der har været aktive”.
Men også på den anden side af corona, mener Christina, skobranchen kunne trænge til et løft. ”Der er skobutikker, der ikke engang er på Facebook, og som du stort set ikke kan finde digitalt. Det skal man kunne i dag. Og kan man ikke selv, må man finde en ung pige eller fyr, der kan hjælpe butikken med at være inspirerende og være til stede på de sociale medier”.
Christina mener også, man skal bruge tiden nu til at kigge sin forretning efter i sømmene og netop få styr på ting som de sociale medier. ”Men tag også et objektivt kig på hele butikken og på, om den udstråler det, du gerne vil have, den skal. Skriv det positive og det negative ned, og føler man, det er svært selv at se, kan man hyre en detailhandelsekspert til at tage et kig på butikken”, anbefaler hun.
Spørger man Christina, hvordan hun tror, fremtiden ser ud for hendes egen forretning, slår hun fast, at hun ikke er sikker på, hvordan verden ser ud på den anden side af corona.
”Lige nu har vi Zjoos og Posh Shoes, der rammer forskellige målgrupper, og hvor vi har en god mulighed for at sælge op. Men der er mange lukninger i branchen, tingene er meget foranderlige, og det er en vanskelig tid at navigere i. Så hvad fremtiden bringer er uvist. Måske nye idéer og nye koncepter eller noget helt tredje...”.
For Christina er ét i hvert fald sikkert: ”Det er vigtigt at kigge indad. Jeg gider ikke have en butik for at have en butik. Man skal være omstillingsparat og være klar til at give slip på det gamle, når man ser nye muligheder”.