"Vi skal ændre forbrugskulturen"

Tekst: Pia Finna

Foto: Veras

Genbrug, bæredygtighed og cirkulær økonomi er buzzwords. Men allerede for fire år siden gjorde Rebecca Vera Stahnke noget ved det. Hun etablerede Veras genbrugsbutik og onlineshop, og hun udviklede et unikt pointsystem, der giver brugerne reel værdi for deres brugte tøj i en cirkulær økonomi, og i dag har hun skabt et genbrugsunivers, som den traditionelle modebranche kan lære meget af.

”Genbrug skal brandes som ethvert andet tøjmærke”. Med det som udgangspunkt og ikke mindst med udgangspunkt i et eget behov for at kunne komme af med brugt tøj på en tilgængelig og ubesværlig måde, startede Rebecca Vera Stahnke det, man efterhånden vel godt kan kalde et genbrugsunivers, op for godt fire år siden.

”Skulle man sælge sit gamle tøj, var mulighederne enten loppemarkeder, hvor man stod blandt gammel elektronik og outdatet legetøj; der var kommissionsforretningerne, hvor det var meget svært at få værdi ud af sit gamle tøj, og der var platforme som TrendSales, der i hvert fald dengang var en tidsrøver med alt for mange barrierer og alt for megen kommunikation med alt for mange mennesker”. Det fortæller Rebecca Vera, der inden Veras allerede havde en karriere i modebranchen.

”Det indblik, det gav mig i, hvor stor en synder modebranchen faktisk er i forhold til klimaregnskabet i kombination med, hvor jeg på det tidspunkt var i livet, gjorde, at jeg tog springet og startede Veras”.

Rebecca er vokset op med genbrug, før genbrug blev en trend. ”Min familie har altid gået på loppemarkeder, og min bedstemor tog f.eks. de slidte håndklæder og lavede karklude ud af dem”. Og Rebecca elsker alt ved genbrug. ”Genbrugstøj kan så meget, som nyt tøj ikke kan. Først og fremmest er det unikt, man kan gå på opdagelse, man kan finde lige det, der passer til én, og man kan sørge for, at det gamle tøj får et videre liv. Man bruger heller ikke så mange penge, som når man køber nyt, og ikke mindst er der hele bæredygtighedstanken. Tænk at kunne prøve trends af, finde lige dét, man synes er fedt og finde sin stil på en CO2 neutral måde”, siger Rebecca.

Fra hjertebarn til forretning

Veras startede som Rebeccas hjertebarn. Det er det stadig, men i dag er barnet vokset
og har udviklet sig til et univers. ”Jeg har altid haft livsprojekter, hvor jeg gerne vil hjælpe mennesker, og rigtig mange spurgte mig til råds om genbrug. Folk ville gerne forstå det, mange synes, det var cool, men kunne ikke finde ud af at købe det eller bruge det. Og det var egentlig startskuddet til Veras. Jeg ville gerne brede genbrugstanken ud, og fra begyndelsen har det været mit mål
at være forbrugskulturen i tøjbranchen”, fortæller Rebecca.

I begyndelsen var der næsten ingen, der forstod, hvad Rebecca havde gang i. Mange havde fordomme om, at genbrugstøj var ulækkert, lugtede og aldrig havde den rigtige størrelse eller pasform. Men i løbet af det seneste halvandet år er der sket et markant skift, fortæller Rebecca, og hun fornemmer klart, at interessen for upcycling og genbrug er boostet endnu mere i forbindelse med corona.

”Da jeg startede, vidste praktisk talt ingen noget om den kompleksitet, der ligger i genbrug af tøj, og hvad det betyder for bæredygtigheden”. Derfor har Rebecca talt med forskere, og det må siges, at hun klart er blandt pionererne på området.

Det blev bl.a. anerkendt, da Miljøminister Lea Wermelin i efteråret var forbi Veras.
”Jeg er jeg da vildt stolt af, men jeg synes samtidig, det er for sindssygt, at der ikke er mere viden på området”.

Rebecca fortæller også, at fokus på, hvad hun vil med Veras, har ændret sig i takt med, at hun har fået mere og mere viden på området, og hun mener faktisk, der skal lovgives på området. ”Målet må være en kombination af viden og lovgivning, for som det er lige nu, er det faktisk fyret ned på forbrugeren at redde verden”, siger hun.

 
"Det handler om at give brugerne værdi for alt tøj - uanset stand, stil og mærke".

Vi ser værdi i alt tøj

Rebecca fortæller, at Veras er sat i verden, for at alle, let og tilgængeligt, kan forny deres garderobe bæredygtigt, stoppe tøjspild og minimere mængden af nyindkøbt og kasseret tøj – ved at se værdi i alt tøj og genanvende alt gennem Veras tøjbyttekoncept og på Veras Market.

Igennem Veras’ cirkulære genbrugstøjskoncept kan kvinder nemt ændre måden at forbruge og
genbruge tøj på.

”Det handler meget om at give brugerne værdi for alt tøj – uanset stand, stil og mærke. I Veras konceptet veksles tøj til points ud fra et fast system, og med pointene kan man købe nye varer fra Veras salgsplatforme. Man betaler enten med et månedligt gebyr på 99 kr. eller med et engangsgebyr pr. del, der veksles til point på 10 kr. pr del.

I april 2016 åbnede den første Veras butik samt onlinekonceptet, men allerede et halvt år før, stablede Rebecca det første Veras Market på benene. I dag rummer Veras universet butikker i København og Odense, en webshop, onlinemagasin og markeder. I København og Odense på fast basis, og fra september kommer Århus også med.

”Mere end noget andet skaber vi et serviceprodukt med en fysisk tilstedeværelse, online
og på markederne, hvor folk kan checke ind og være med til at drive en bevægelse”.

Selv om Veras har skabt et koncept, der er let for forbrugerne at bruge, og som giver værdi, så medgiver hun, at det kræver rigtig mange ressourcer at arbejde med cirkularitet, og at det kræver en vis grad af passion.

Lige nu er der ansatte + deltidsansatte til at gennemse alt det tøj, der kommer ind. Det skal være rent, og der må ikke være fejl på det, det skal måles op, prissættes, beskrives til webshoppen og fotograferes for forbrugerne forventer, at det er lige så tilgængeligt at shoppe på Veras som på en hvilken som helst anden webshop.

”Jeg har tit tænkt på, at jeg skulle holde øje med konkurrenter. Men jeg har også tænkt, at der er ingen, der kommer til at gide det her. Vi tager imod alt tøj – med huller og slidt i alle grader. Men jo mere slidt jo færre point, der kan bruges i det cirkulære økosystem. Det, der er lidt for slidt, upcycles til toppe eller totebags eller sendes videre til forarbejdning, så det igen bliver til tekstiler”.

At der nu er en større bevægelse i gang, gør det kun federe, mener Rebecca, og hun holder fast i, at selv om det skal være tilgængeligt, skal det stadig være lidt som at gå på skattejagt at komme ind i butikkerne – blot er man sikret trendy, cool tøj af god kvalitet.

Hun ser også en klar tendens til, at de helt unge 10 - 11-årige nu er begyndt at shoppe genbrug – måske inspireret af Gretha Thunberg. ”Men det er vildt, så hurtigt det er sket, og jeg kan da blive helt stresset over så meget, der er sket på så kort tid”, siger hun smilende.

Men netop det, at der både er de helt unge og kvinden på 35+ såvel som de lidt ældre, der er kunder i Veras, og som ser værdien i den cirkulær bæredygtighedsbevægelse, mener Rebecca er fedt. ”Det er en anden type kunde, vi ser. De deler en holdning, og det er sjovt at se, når en kvinde på 60 kommer ned med tøj, som dem på 15 kaster sig over”.

Vi vil ændre forbrugskulturen

”Vores forbrug af tøj vokser, og i takt med, at vi får flere middelklasser rundt omkring i verden, stiger forbruget yderligere. Det er et kæmpe problem, for man aner ikke, hvad man skal gøre med alle de kasserede tekstiler, der derfor for en stor dels vedkommende shippes ud og ender på landfills i Afrika”.

Rebecca mener, der skal en ændring af forbrugskulturen til, og hun mener ikke, det er nok, at man vælger at sælge sit gamle tøj på loppemarked - ”out of style out of mind”. ”Der bliver på alle plan købt meget mere, end vi har brug for. Det gælder tøj, og det gælder alt andet. Forbrugerne skal købe bedre ting, og når de køber, skal de have i tankerne, om det er noget, der kan genbruges, så det kan få nyt og langt liv. Vi skal ændre vores holdninger, vi skal låne og dele med hinanden. Hvorfor skal man f.eks. have hver sin boremaskine, som man bruger tre gange om året, i stedet for at dele den”, forklarer hun og slår fast, at hun arbejder med tøj, fordi det er det, hun kan, men at det, der er på vej, er noget meget større. I Veras kaldes det for Veralution.

”Vi skal vidensdele og uddanne folk. Vi gør det bl.a. i vores onlinemagasin, hvor vi prøver på en ikke-løftet-pegefinger måde at vise mulighederne i et klædeskab. Damebladene taler om pæreformede eller æbleformede kroppe, og om sommerkjoler og vinterkjoler. Men hvorfor ikke bruge sommerkjolen med et par bukser under og en sweater over…, og i stedet for at holde fast i normerne, så finde sin egen stil, eller få en festkjole for en enkelt aften og aflevere den igen”.

Cirkulær forretningsmodel til den etablerede branche

Men Rebecca er ikke færdig med at tænke bæredygtige tanker, og hun mener godt, det kan lade sig gøre at lave en cirkulær forretningsmodel, der kan bruges af traditionelle detailbutikker og brands, der i dag arbejder med en lineær forretningsmodel. Faktisk er hun i fuld gang med at udvikle et koncept, hvor de mere traditionelle modeforretninger- og brands kan komme til at tage et større, bæredygtigt ansvar i forhold til det overskydende tøj, de ikke kan sælge og i forhold til at begrænse produktionen med videre.

Jeg vil rigtig gerne på sigt kunne hjælpe branchen til at have mindre spild og til at få indført en mere cirkulær forretningsmodel”, siger hun.

For Veras ser hun en fremtid, der er endnu mere onlinebaseret, og herudover lanceres om kort tid repair-workshops, hvor medlemmerne en gang om måneden kan få repareret eller måske omsyet og tilpasset de ting, de køber.

”Vi er også i gang med at skabe vores egen kollektioner af DFD’s kasserede tekstiler og kasserede tekstiler i det hele taget; sengelinned, gardiner m.v. Og det vil vi gøre mere ved i det nye år”.

Med Veras er bæredygtighed og cirkulær økonomi blevet issues, de fleste kvinder kan forholde til sig, og der er slet ingen tvivl om, at det, vi ser nu, kun vil være begyndelsen.