SS21 bliver en udfordring

”Nu må vi se, hvad tiden bringer. Men der er nok ingen tvivl om, at SS21 bliver en udfordring for os alle sammen", siger Bent Holm-Hansen fra Primigi, Danmark.

Tekst: Pia Finne

Foto: Bent Holm-Hansen

Da Bent Holm-Hansen 1. januar 2020 overtog forhandlingen af Primigi i Danmark, havde han ingen anelse om, hvilke udfordringer han stod overfor. Han ser dog positivt på fremtiden, og han mener også, branchen som helhed har lært noget af krisen: at handle lokalt, at stå bedre sammen, og at fremtiden byder på ændrede indkøbsmønstre for butikkerne.

Bent Holm-Hansen er heldigvis ingen novice i skobranchen – ellers ville han nok have været endnu mere påvirket af situationen, end han er. For 1. januar i år startede han nemlig salget af Primigi og igi&co i Danmark, og to en halv måned senere lukkede alt ned!

”Det var bestemt ikke verdens bedste tidspunkt. Men det er jo ikke til at vide. Jeg får heldigvis en kompensation fra Primigi, så jeg holder skindet på næsen”. Det fortæller Bent Holm-Hansen, og han siger videre, at han i høj grad er blevet reddet af salg til de store webshops som Stylepit og Boozt samt til Magasins og Skoringens webshops.

”Men det har da ikke været nogen ønskestart. Det har været svært at få fat på kunderne, og det har under alle omstændigheder kun kunnet lade sig gøre via mail og telefon”.

Bent fortæller, at han næsten var færdig med indsalget til AW20, men at planen selvfølgelig var at bruge foråret på suppleringer, servicering af kunderne og ikke mindst på at finde nye, spændende forhandlere af de italienske børneskomærker Primigi og igi&co.

”Det har jo i sagens natur ikke kunnet lade sig gøre, og det betyder naturligvis et ”set back” i opstarten af virksomheden. Men jeg klør på og holder mig selv oppe”, siger Bent med et smil.

Bent har arbejdet med børnesko på det danske marked i 16 år, og han fortæller, at marts, april og maj traditionelt er de største måneder. ”Indekstallene fra de fysiske butikker er selvfølgelig voldsomt lave, men de leverandører, der sælger herre- og damesko er nok hårdere ramt end jeg. For børn vokser ud af deres sko, og de er nødt til at have nye – corona eller ej”. Netop derfor mener han også,
at webshops, der jo har haft åbent og haft god kundesøgning igennem corona-krisen, har reddet branchen igennem corona.

SS21 bliver en udfordring

Bent Holm-Hansen ser dog forholdsvis positivt på fremtiden. ”Nu må vi se, hvad tiden bringer. Men der er nok ingen tvivl om, at SS21 bliver en udfordring for os alle sammen. Jeg har en god opbakning fra det italienske firma, der er velkonsolideret, og som har lagt en plan for, hvad vi skal fremadrettet, så ja, jeg er fortrøstningsfuld”.

Bent håber dog ikke, hverken for hans egen eller for branchens skyld, at han støder ind i alt for mange annulleringer og butikslukninger i den kommende tid. ”Men det er dog mit indtryk, at de fleste klarer sig igennem”, siger han og fortæller, at de skobutikker, han allerede har haft kontakt til på coronaens bagkant, fortæller, at det ser rimeligt fornuftigt ud, og han fortæller, at han er begyndt at få aftaler i bogen til fordisponering SS21. ”Og det er da klart en positiv udvikling”.

Hvad han også fortæller er, at man fra Primigi’s side har skåret lidt ned i kollektionerne til SS21. ”Så de vil ikke være så store, som butikkerne er vant til at se dem”. Det ser Bent som en fordel. ”Der er færre optioner, og man har taget de styles med, man fra tidligere sæsoner ved er bestsellers, og som
butikkerne evt. har på lager fra SS20. ”De gode modeller kan de jo så supplere, for vi ligger inde med lager”, lyder det.

 
"At købe børnesko kræver professionel rådgivning".

Børnesko skal sælges med rådgivning

Generelt er det Bent Holm-Hansens holdning, at børnesko sælges bedst fra de fysiske butikker, hvor forbrugerne kan få den hjælp, de skal have til at få den rigtige størrelse og pasform til de mindste fødder.

”At købe børnesko kræver professionel rådgivning. Desværre benytter rigtig mange forældre sig af at købe skoene på nettet, men ofte oplever vi, at de ikke er tilpasset rigtigt, at der ikke er taget højde for voksetillæg, rutsjetillæg med videre, som en uddannet medarbejder i en fysisk butik tager højde for. Jeg kan godt frygte, at vi om nogle år vil se flere skader, fordi børnene har gået i for små sko, for når alt kommer til alt, er børnenes fødder det vigtigste, og skoene og støvlerne skal sidde rigtigt”, fastslår Bent.

Dog fortæller han også, at bl.a. Skoringen er gode til at fortælle om tilpasning af sko til børn på deres hjemmeside samt rigtig gode online kurser for butikspersonalet. ”Men nummer ét er en personlig, professionel betjening”, understreger han.

Netop i denne tid mener Bent Holm-Hansen også, det er alfa og omega at have en mærkevare i ryggen. ”Forbrugerne og butikkerne søger trygheden i de velkendte brands, så derfor er jeg da også rigtig glad for Primigi”, siger han.

Fremadrettet er han ikke i tvivl om, at der kommer styr på det hele igen. ”SS21 svæver lidt i det uvisse, men børnesko skal forbrugerne som sagt have, så jeg tror på, der kommer godt salg i markedet igen”.

Og så er han heller ikke i tvivl om, at der også kommer noget positivt ud af krisen. ”Jeg tror salget af børnesko i højere grad vender tilbage til butikkerne. Kunderne har taget dét at handle lokalt til sig, de har savnet nærværet, og det er gået op for dem, at skal de lokale butikker bestå, skal de støtte dem. Det, tror jeg, vi har lært af krisen”.

Bent Holm-Hansen fornemmer også, at branchens leverandører er rykket lidt tættere sammen i bussen.

”Jeg har et showroom i Bella Center, og det er min klare fornemmelse, at vi over de seneste måneder fra at være konkurrenter nu i højere grad er kollegaer. Vi hjælper hinanden, og vi deler gode erfaringer og måder at gøre tingene på. Det er forstærket under krisen”.

Bent forventer, at markedet normaliseres om et års tid, og han tror på, at størstedelen af branchens aktører kommer godt ud på den anden side. Dog mener han også, der vil ske forandringer; ikke mindst tror han på, at de leverandører, hvor butikkerne har mulighed for at supplere i sæsonen, vil være dem, der klarer sig bedst.

”Der er en klar tendens til, at flere butikker køber mindre i hovedordre og med flere suppleringer i sæsonen, og den tendens er blevet forstærket under corona-krisen, så jeg tror, at dem, der lever bedst i det lange løb, er dem, der kan leve op til detailhandlens nye krav”, slutter Bent Holm-Hansen.