Sneakers - trenden, der varer ved

Tekst: Pia Finne 

Foto: firmaerne 

Sneakers er ikke et forbigående fænomen. Det er en trend, der er kommet for at blive, og derfor også noget, de danske skobutikker skal tage ganske alvorligt, hvis ikke de vil forære modebutikkerne og sportsbutikkerne hele markedet. Sneakers bruges af alle aldersgrupper og til jeans såvel som til kjoler og jakkesæt.


Modebranchen har for alvor budt sneakers velkommen. Selvfølgelig som en del af athleisure-trenden, hvor sportstøjet eller tøj, inspireret af sportsverdenens materialer og stil, bruges på gaden.
Men også som kontrast til en kjole eller en nederdel. I det hele taget handler det om at signalere en afslappet men aktiv tilgang til livet. Og der er ingen tvivl om, at sneakers er en megatrend, der ikke dør ud lige nu. Derfor skal de danske skobutikker være med på trenden, ellers er det modebranchen, der løber med salget.

Victoria Beckham sagde engang, at hun “ikke kunne koncentrere sig i flade sko”. I dag har hun skiftet 12 cm-stiletterne ud med et par Stan Smith-sneakers. Det viser helt tydeligt, at der er sket et
umiskendeligt skift i den måde, kvinder bruger moden på. Man bevæger sig væk fra den konforme holdning til, at “power dressing” er synonymt med at balancere rundt på høje hæle. I stedet er ”fashion sneakers” blevet den nye besættelse. Den er helt klart eksperimentel og hurra for det; med en ny tilgang til stil, hvor det behagelige bliver den nye norm.

Det globale analysebureau NPD Group undersøgte sneaker-markedet i Frankrig, og salget fra
september 2017-september 2018 lå på 6.68 mia. euros, hvilket er stigning på 4% i forhold til samme periode året før.

29 millioner par ud af 72 millioner par solgte sportssko var udelukkende til sportsbrug. Det vil samtidig sige, at der i den periode blev solgt hele 43 millioner par sneakers til gadebrug i Frankrig, og dermed tegner sneakers sig for tre fjerdedele af væksten på det marked, lyder det fra NPD Group, der slår fast, at sneakers ikke bare er sko, men at de udtrykker en fornemmelse af samhørighed,
identitet og status.

De seneste sæsoner har klart vist, at sneakers også på det danske marked er mere end en forbigående trend: Den er blevet en stille revolution, og den er kommet for at blive. De traditionelle sneakers-brands udvikler nye, spændende udgaver, modebranchens aktører har nu også sneakers i
kollektionen, og nye sneakers-brands med nye tilgange til sneakers-stilen opstår.

Men hvad byder den næste sneaker-generation på? Der ses et væld af forskellige silhuetter til foråret og sommeren 2020, og der er masser af farver.

SKO har talt med tre forskellige sneakersbrands om, hvordan de ser tendensen udvikle sig.

Sneakers accepteres overalt

Carl-Henrik Idoff fra RYC Sneakers (Rich-Ycled) mærker en klar tendens til, at sneakers er trend, der ikke er til at komme uden om, og han ser også en tendens til, at både mænd og kvinder bruger deres sneakers til at personalisere stilen og looket. Hvad enten det er til leggings, kjole eller jakkesæt.

”Sneakers accepteres på en anden måde i dag. I jobs, hvor man skal stå oppe hele dagen og dermed skal passe på fødder og knæ, er det fuldt ud accepteret, at man både som mand og kvinde bruger sneakers, og herudover bruger rigtigt mange af nutidens unge og lidt ældre sneakers som en form for statement”, lyder det fra Carl-Henrik Idoff.

RYC – Rich-Ycled har en butik i Malmø, og man har haft en butik i København. Carl-Henrik ser det som en god mulighed for at lære forbrugerne bedre at kende, og han er ikke i tvivl om, at netop muligheden for at skabe et personligt udtryk med sneakers er noget, forbrugerne sætter pris på.

I kollektionen fra Rich-Ycled findes både enkle, klassiske sneakers i krokodille- eller slangeskind og vilde sneakers i gobelinstof. Fælles er, at det er genbrugsmaterialer fra f.eks. stoffer fra møbelproduktioner og fra skoindustrien.

”Vi bruger selv de mindste restpartier, helt ned til 10 meter stof, og så laver vi sneakers af det materiale. Det betyder, at der kun findes seks par i hver style og kombination af overdel og sål. Eyecatcheren er helt klart italienske gobeliner”, siger Carl-Henrik med et smil, og fortæller, at de typisk købes af kunder, der er kunsterne, musikere og kulturpersonligheder.

Han tror, den danske skobranche kunne tiltrække mange nye, spændende kunder, hvis de forsøgte at have noget anderledes i butikkerne. ”Men der er ofte svært at finde noget, der ikke er sort eller brunt i en dansk skobutik. De varer, der skaber lidt opsigt og som tiltrækker de kunder, der ønsker noget specielt, mangler”.

Faktisk kan Rich-Ycled også lave et par skræddersyede sneakers af et par elskede jeans, der ikke kan mere, og har man et par Rich-Ycled sneakers, man er super glad for, men hvor sålen ikke længere holder, kan den skiftes ud på den lille fabrik i Italien, hvor alle Rich-Ycled fremstilles. ”Alt håndlaves, og derfor kan det lade sig gøre uden meromkostninger. Det kan ikke lade sig gøre i Kina”.

”Det er lidt ærgerligt, at de danske skobutikker ikke tør mere. De køber de kendte brands, for det er nemt, men det er også de kendte brands, kunderne kan købe online til billigere penge. I dag handler det om at have noget, der skiller sig ud, og det er netop det, Rich-Ycled kan. Der er god avance på vores sneakers, de skal ikke sættes ned til udsalget, de kræver ikke stor lagerplads, og de skaber noget unikt i butikken”, slutter Carl-Henrik Idorff.

 
"Da vi startede, troede vi, at vi skulle lave sneakers til de helt unge. I dag er vores målgruppe bred."

Find butikkens sneaker-stil

Arkk Copenhagen er et danske sneaker-brand, der så dagens lys for lidt under fem år siden. Kasper Høj Rasmussen er en af mændene bag, og han fortæller, at markedet er eksploderet, siden Arkk
Copenhagen kom til. I dag forhandles Arkk Copenhagen således i 32 lande! Og han er ikke i tvivl om, at det ikke er en trend, men en holdningsændring. ”Da vi startede, troede vi, at vi skulle lave sneakers til de helt unge. I dag er vores målgruppe bred. Vi designer til de 25-35-årige, men der er mange ældre end det, der bruger skoene – både til kjoler og til jakkesæt. Stilen har ganske enkelt forandret sig, og det er egentlig fint, for den kundegruppe er både mere stabil og mere købestærk”.

Han mener, de stærke farver også spiller en vigtig rolle i den kommende forårs- og sommersæson. ”Vi bruger dem meget som detaljefarver, men vi vil også se masser af farverige sneakers generelt”. Silhuetten er stadig chunky, selv om der nu også kommer flere slim sneakers i universet.

Arkk har fundet sit eget design DNA, for det handler bestemt ikke om at ligne de store brands, og ser Kasper på fremtiden, mener han, bæredygtighed bliver et parameter. ”Vi kan ikke redde verden, men vi vil gerne gøre en forskel. Derfor har vi brugt tid på at analysere, hvor vi kan sætte ind, og i 2021 kommer vi med en sko, der er baseret på netop bæredygtighed. Vi er nået frem til, at det er på materialerne, vi kan gøre en forskel, men det er vanskeligt, for så længe, de store brands ikke presser materialeleverandørerne, sker der kun lidt ”.

Arkk Copenhagen findes primært i mode- og livsstilsbutikker i Danmark. I udlandet er man inde i en række skobutikker, men endnu ikke på det danske marked.

”Sneakers er på ingen måde på vej ud af markedet. Trenden fortsætter, og det betyder, at der hele tiden videreudvikles. Til vinter kommer vi med en vandafvisende sneaker, og vi sælger sneakers selv
til bryllupper. Forbrugerne ønsker det lette, behagelige og funktionelle”.

Det, Kasper ser som et problem i markedet lige nu, er, at der er rigtig mange udbydere, og at man derfor som indkøber skal være opmærksom på at samarbejde med brands, der dækker ens behov.

”Det behøver ikke være Arkk Copenhagen, men man skal finde en leverandør, man kan vækste med i stedet for at skyde med spredehagl. Find den stil, der matcher butikken, og gå med det”, siger han, og slutter af med at slå fast, at uanset stil, er athleisuretrenden kommet for at blive.

Bæredygtig tilgang 

Ud over at sneakers er en del af trenden, så er bæredygtighed det også, og WODEN er et skandinavisk sneaker-brand med fokus på de skandinaviske designværdier, naturlige kvalitetsmaterialer og stor værdi for pengene. Fashion, funktionalitet og anatomi er essentielle elementer i WODEN DNA’et, der sikrer sneakers, omhyggeligt designet til det urbane liv. Med respekt for miljø og omgivelser arbejdes der ud fra en bæredygtighedstilgang: REDUCE. REUSE. RECYCLE.

Farvepaletten for sæsonen tager udgangspunkt i modpolerne. De organiske, jordnære farver i balance samt de kraftfulde, legesyge farvekombinationer, der tager afsæt i den digitale hverdag, hvor maksimalisme især præger modebilledet. Inspirationen til SS2020 kollektionen kommer især fra retro- og streetwear, hvor bløde organiske farver blandet med iøjnefaldende nuancer giver et stærkt personligt statement.

Som en del af SS20 kollektionen præsenteres også en capsule kollektion, udført i bæredygtige og skånsomme materialer som vegetabilsk, garvet kalvelæder, genbrugslæder samt 100 pct. økologisk bomuld foruden Wodens skandinaviske DNA med anvendelse af kork-indersåler, et minimum af 10 pct. genbrugsgummi i ydersålen samt anvendelse af fiskelæder igennem hele kollektionen.