Coronaforbrug og kriseadfærd.

Tekst: Pia Finne

Foto: Anne Glad

Anne Glad stiller skarpt på danskernes forbrug under coronaen og på, hvordan vi kan forvente, det vil udvikle sig i den kommende tid. Og hun har fundet en række positive effekter, vi tager med os videre ud i verden, og som kan skabe nye muligheder for den kreative detailhandel. Det gælder også skohandlerne.


Når verden bliver for uoverskuelig, forpupper vi os, og lige nu ser vi en corona-cocooning. Det siger livsstilsekspert Anne Glad, der har brugt coronatiden til at kigge på forbrug og adfærd hos danskerne.
”Det er min anden krise. Den første var finanskrisen i 2008-10, hvor det samlede forbrug faldt 30-40 pct. fra 2007 til 2008, og da coronakrisen satte ind, mimede vi de tal næsten en-til-en”, siger Anne Glad.
Hun taler også om krisehygge, hvor vi går fra at være ekstroverte til at være introverte, og fra at tænke globalt til at tænke lokalt. ”Men frem for alt holder vi os til det, vi kender, og vi indhyller os i hjemmeliv af den stille slags”, fastslår Anne.
Hun fortæller, at salget af tv er gået op med 66 pct. i forhold til året før, så mens der blev sat en prop i det generelle forbrug, var der ingen grænser for, hvor meget teknologi, danskerne købte.

En anden klar tendens i forbindelse med corona er, at der med den mere introverte livsstil kommer et større fokus på selvforsyning. ”Vi strikker og syr som aldrig før, vi gør-det-selv, Bilka har haft et all-time stort salg af maling, bagning boomer, og hen over sommeren var alle shelters bookede”, fortæller Anne, og samtidig understreger hun, at det, vi står i nu, jo ikke ”bare” er en krise, men det er en pandemi, hvor vi har et fælles fjendebillede, hvor vi introducerer en ny ydmyghed, og hvor samhørighedsfølelsen plantes.

Også det kan skohandlerne bruge positivt. For skobutikken er netop lokal, og samtidig kan skohandleren også købe ind på argumentet om, at kunderne i en krisetid går efter det, de kender, for skobutikkerne, ikke mindst i de mindre byer, er nemlig eksperter i at skabe loyale kunder, og det skal de understøtte og ikke mindst udnytte.

Men hun mener også, at corona er en disruption, der kan udnyttes positivt på det mere personlige plan. ”Vi har skåret ned på aftaler i kalenderen, det har givet os tid til at reflektere over livet. Vi stillet skarpt, og vi gentænker vores arbejdsliv og ser det måske i et nyt lys”.

 
"Vi skal være sunde og stærke og raske. Vi vil i højere grad efterspørge produkter, der er risikofrie, vi går efter det naturlige, og er det muligt, produkter, der er danske". 

Digitalt kvantespring

Samtidig har corona udløst et digitalt kvantespring, mener Anne Glad. Vi har for alvor lært at bruge Teams og Skype, og vi behøver ikke længere rejse så meget. Men det betyder også, at har man som skohandler ikke en effektiv og brugbar hjemmeside, så er det med at komme i gang! Butikken skal præsenteres, og produkterne skal vises, og der skal skabes digitale, loyale kunder, for nu mere end nogensinde, er det på nettet, forbrugerne finder deres inspiration og måske finder lysten til at købe nye sko. Her skal vises tendenser, og de nye kollektioner skal vises for det er digitalt, at mange kunder begynder deres rejse.

Det er i øvrigt vigtigt, at man her netop slår på det lokale og på det naturlige, og at man fortæller kunderne, at man går op i, at kunderne skal føle sig corona-trygge med masser af håndsprit, løbende afspritning og rengøring og mundbind, hvis kunden ønsker det. For dette er ting, der betyder noget for rigtig mange lige nu.

Ydermere har vi fået en ny sundhedsfortælling og et nyt sundhedsideal, og det afspejler sig i trenden. ”Vi skal være sunde og stærke og raske. Vi vil i højere grad efterspørge produkter, der er risikofrie, vi går efter det naturlige udtryk, og er det muligt, produkter, der er danske”, siger Anne Glad.
For skohandlerne betyder det, at det naturlige look får en større indflydelse. Det gælder sneakers, der i meget høj grad fortsat er med i trenden, i såvel farvede, lidt vilde og ligefrem avantgarde udgaver og i neutrale hvide, brune og sorte udgaver.
Store støvler, Dr. Martens-agtige, og rå støvler ses også en del, og de outdoorinspirerede støvler, hvor det er vandrestøvlerne og ørkenstøvlerne, der er inspirationskilde, er med. Så langt hen ad vejen handler det om behagelighed, komfort og en afslappet stil.

 
"Min holdning er, at forbruget inden for 2-3 år vil ligge på samme niveau som før corona".

Fællesskabet er blevet større

En anden tendens, der ses i coronatiden, er, at fællesskabet er blevet større. ”Faktisk mener 43 pct. af danskerne, at fællesskabet er blevet mere vigtigt i coronatiden”, siger Anne Glad, og det betyder også, at forbrugerne i højere grad vil støtte op om de mindre, lokale butikker.
”Et faldende forbrug tvinger os til at vurdere benhårdt, om noget er ”nice to have” eller ”need to have”, siger hun. Og for skobutikkerne gælder det, at de skal sørge for at ligge i ”need to have”-segmentet. De skal med andre ord gøre sig selv relevante ved at have kontakt til kunderne, bruge den kundeklub, man har fået etableret, holde events – måske endda online, og i det hele taget sikre, at butikken er top-of-mind hos forbrugerne.

Og så fortæller Anne Glad, at 70 pct. af danskerne trods alt mener, at forbruget stille og roligt vil blive det samme som før, mens 20 pct. mener, det aldrig vil blive det samme.
”Min holdning er, at forbruget inden for 2-3 år vil ligge på samme niveau som før corona”, slutter Anne Glad.
Hvad der nok ikke forandrer sig, er de forbrugsmønstre, der er blevet boostet under corona, så for skohandlerne gælder det: Fokus på det lokale, fokus på de digitale og fokus på håndværket.